FINANSIERING
Internasjonal reiselivstopp satser millioner på norsk QR-startup
Tidligere Expedia-topp Rob Greyber går inn som investor, mentor og styremedlem i den norske startupen Favrit.
Gjennom pandemien har flere norske selskaper kastet seg på trenden med nye bestillingssystemer på serveringssteder, gjerne ved bruk av QR-koder og mobiltelefoner.
Blant dem er Favrit, tidligere Ordr, som i fjor fikk en verdivurdering på 400 millioner kroner. Gründeren bak selskapet er Edwin Fjeldtvedt. Han har lang erfaring fra reiselivsbransjen før han gikk i gang med sitt eget oppstartsselskap i 2019.
Nå henter Fjeldtvedt inn en kjenning fra sin tidligere karriere inn på eiersiden og i styret til Favrit: Rob Greyber, sjef for Egencia, som er eid av reiselivskjempen Expedia.
– Det kjennes riktig å få på plass en ressurs av Robs format. Vi har valgt å ta store steg på kort tid og har behov for å styrke det internasjonale teamet vårt, sier Fjeldtvedt i en pressemelding.
Ifølge Greyber har han brukt et halvt års tid på å bli kjent med Favrit før han nå trer inn på eiersiden og i styret. Partene kommenterer ikke hvor stor eierandelen til Greyber blir, eller hvor mye han betaler. Shifter erfarer at det er snakk om fem millioner kroner.
– Jeg ser at det ligger et potensiale her som er svært likt reisen og mulighetene til Expedia og det å forandre en bransje gjennom kraften av teknologi, sier Greyber i meldingen.
Etter to års full drift teller Favrit nå nesten 100 ansatte og har mer enn 1.100 kunder, opplyser selskapet selv. På kundelisten står blant andre Ikea, Nordic Choice, Scandic og Color Line.
Til sammen har Favrit hentet nesten 200 millioner kroner fra eksterne investorer. Blant eierne er finske Open Ocean og norske Idekapital.