kunstig intelligens
Internt Askeladden-prosjekt ble AI-startup: Henter 7,5 mill.
– Mange bedrifter har verken tid eller verktøy til å gjøre dette selv, sier daglig leder i Edda, Remi Morken.
Remi Morken og Martine Drageset i Askeladden.
Foto: Gustav Brandbyge
Gründerfabrikken Askeladden & Co. står bak flere kjente kjeder som legetjenesten Dr. Dropin, massasjekjeden Squeeze og tannhelsekonseptet Blid.
For å få bedre innsikt i bedriftenes utvikling og lønnsomhetsdrivere ble det startet et internt prosjekt, som nå har utviklet seg til det nye selskapet Edda, melder selskapet i en pressemelding.
Shifter omtalte prosjektet allerede i fjor sommer. Da jaktet de en daglig leder.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.
– Vi tilbyr et bedre beslutningsgrunnlag gjennom økt innsikt i den daglige driften. En viktig del av det handler om å estimere forventet etterspørsel. Mange bedrifter har verken tid eller verktøy til å gjøre dette selv, uttaler daglig leder i Edda, Remi Morken.
Edda henter data fra bedriftens ulike systemer som for eksempel bookinger, salg, bemanning, og regnskap - og kombinerer disse med eksterne data om vær, helligdager og annet, opplyser selskapet.
Ut i andre enden kommer et estimat på forventet etterspørsel og en anbefaling på hvordan bedriften bør tilpasse seg denne.
– En tidkrevende øvelse
Ved hjelp av AI-modeller anbefaler Edda for eksempel hvor mange som skal jobbe når. Verktøyet kan også brukes til å holde kontroll på vareforbruk og dermed redusere svinn.
– Skal du gjøre dette manuelt, så er det nærmest umulig å estimere forventet etterspørsel på hvert utsalgssted, sier Martine Drageset, styreleder i Edda og partner i Askeladden & Co.
– Det er også en tidkrevende øvelse. Nå har vi utviklet en løsning for dette. Teknologien er AI-basert med potensial til å vokse internasjonalt, sier hun.
Robotplanleggeren er allerede tatt i bruk i flere av Askeladden-selskapene, for eksempel pizzakjeden Digg og massasjekjeden Squeeze. Selskapet har også selskaper utenfor Askeladden-systemet på kundelisten, heter det videre.
I en nylig fullført kapitalinnhenting skaffet Edda 7,5 millioner kroner til videre utvikling og vekst. Blant investorene er Startuplab, Andenes Ventures og Aidiom.
Det er ifølge partene første gang et VC-fond deltar i første eksterne kapitalinnhenting for et Askeladden-selskap.
Etter kapitalinnhentingen har Askeladden & Co. tilgang på om lag en tredjedel av aksjene, mens Startuplab, Andenes Ventures, og Aidiom har tilgang på henholdsvis 7,5, 7,5 og 4,5 prosent.
– I Startuplab er vi opptatt av vekst basert på løpende innsikt i KPIer og ble derfor umiddelbart fascinert av Edda, sier Annar Bøhn, investeringspartner i Startuplab.