proptech

Investerte 15 millioner i det første sykkeltårnet. Nå rigger Bikeloop for salg av minst 50

– Den teknologiske risikoen er vesentlig redusert, sier tidligere ladegründer Hedda Heyerdahl.

Bikeloop har utviklet en sykkelparkeringsautomat, og den første (avbildet) ble lansert i Bærum før jul i fjor. Nå rigger de tjenesten for salg. Fra høyre; Kristian Lough Grimsgaard, Richard Dirdal, Hedda Heyerdahl og Nicolai Horgen utgjør gründerteamet.
Publisert Sist oppdatert

Hedda Heyerdahl var i 2o12 med å etablere Salto Ladestasjoner, landets første ladenettverk, som etter braksuksessen ble solgt til Defa i 2017.

Fire år senere var gründeren på ballen igjen. Ikke i bil, men på sykkel.

– Vi leverer en intelligent, plassbesparende sykkelparkeringsautomat, som sparer eiendomsbesittere for verdifullt areal, og muliggjør avkastning på sykkelparkeringsarealet - som ellers tidligere ikke har gitt mulig inntekt, sier hun.

Omtrent slik lyder Heyerdahls pitch av Bikeloop.

– Økt mengde sykler i urbane strøk og nye normer og krav med tanke på antall sykkelparkeringsplasser, tvinger frem nye og bedre løsninger, legger gründeren til.

Slik fungerer løsningen

Én Bikeloop, som på det meste rommer 30 sykler, kan ifølge Heyerdahl gi en arealbesparelse på opp mot 82 prosent, sammenlignet med dagens løsninger.

Sykkelparkeringsautomaten fungerer som en heissjakt, der syklisten leverer sykkelen inn i et lite rom - og deretter forsvinner den opp eller ned, forklarer hun videre.

Du kan integrere "loopen" inntil et eksisterende bygg eller integrert inn i nybygg. Du kan plassere den som et synlig tårn midt på en plass eller plassere den ned under bakken, med inngang på bakkeplan, som en kube, sier Heyerdahl.

Selskapet ble etablert i 2021, etter først en idé av Ketil Tveten i Xafron, tatt videre av Heyerdahl, sammen med Nicolai Horgen, Kristian Lough Grimsgaard og Richard Dirdal.

Rigger for salg av minst 50 "loops"

Før jul i fjor åpnet den første "loopen" på Kadettangen i Bærum, lansert i samarbeid med Smart City og Bærum kommune. Her skal tjenesten testet og optimaliseres.

En fullskala drift drøyer nemlig et halvt år, forteller Heyerdahl.

Hun nevner tre hovedmålgrupper:

"Eiendomsbesittere", for plassering i forbindelse med eksisterende bedrifter og borettslag, "eiendomsutviklere", for nye, fremtidige prosjekter - og "offentlige innkjøpere", for plassering i offentlig miljø.

I år er planen å plassere ut tre til fem nye "loops" på strategiske steder med hensyn til ovennevnte grupper, og Bikeloop er ifølge gründeren i dialog med potensielle partnere.

– Det er stor interesse for å være med, men vi har ennå ikke valgt ut plassene, sier hun.

– 2023 handler om å forberede skalering i 2024. Da har vi et mål om å produsere og selge minimum 50 Bikeloops, men før det må vi teste markedet, legger Heyerdahl til.

Skal hente 20 millioner kroner

Til det trenger selskapet 20 millioner kroner, og ti av dem er allerede signalisert dekket av nye og eksisterende investorer.

80 prosent av selskapet eies i dag av gründerne, og teamet har blant andre tidligere næringslivstopp Anita Krohn Traaseth i styret.

Heyerdahl forventer også at et forsknings- og utviklingsprosjekt skal utløse IN-støtte på mellom fem til ti millioner kroner - før ny emisjon i 2024.

Selskapet har så langt investert 15 millioner kroner i å utvikle prototypen plassert i Sandvika, bestående av hardware, en styringsplattform - og en app for sluttbruker.

– Den teknologiske risikoen er i dag vesentlig redusert, og vi sitter med en fungerende MVP og et produkt klar for nullserie-produksjon, sier Heyerdahl.

Planen er å tjene på salg av selve "loopen", i kombinasjon med utleie av styringsplattform, service og vedlikehold på lange kontrakter.

Selskapet ønsker også å utvikle en "MaaS"-modell (Mobility as a Service).

– Dette for å øke den totale nytteverdien for brukeren. Det kan blant annet inkludere sykkelservice, utleie og hjemkjøring, sier gründeren.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!