Som hos mange andre selskaper har det vært noen tøffe måneder for My Voice AI. I vår holdt det på å gå helt galt for stemmegjenkjenningsselskapet til gründerne Ivar Line, Nicola Andelíc og Dr. David Horowitz.
Annonse
Før pandemien skjøt fart, var de nær ved å lande en investeringsrunde på 30 millioner kroner. Men så kom det en telefon fra en av de internasjonale investorene som tidligere hadde sagt seg villig til å gå inn med 20 millioner kroner. Budskapet var at businessen hans var hardt rammet av koronanedstengingen. Han kunne ikke annet enn å si nei til å investere.
I en bekmørk situasjon begynte gründerne å jakte på alternative investorer. Etter en hardtarbeidende sommer kunne de denne uka få de siste signaturene på runden.
Det norske investeringsfondet ProVenture har tatt plassen i førersetet på runden. 30 millioner og fortsatt fart fremover for My Voice er sikret.
Annonse
Annonse
Banebrytende
Det er en lettet Ivar Line som møter Shifter på video fra hans hjemmekontor i Firenze.
- Hvis vi ikke fikk dette til, ville selskapet være «gone». Etter fire år med utvikling måtte vi ha kastet kortene, akkurat da vi var i ferd med å signere våre første kommersielle avtaler, sier Line.
Oppstartsselskapet har utviklet en teknologi som i sanntid og innen 3 sekunder kan gjenkjenne identiteten til mennesker via stemmen i fri tale. De har også klart å gjøre dette uavhengig av innhold, språk, dialekt eller grammatikk.
Annonse
Ikke minst handler det om størrelsen på algoritmen. My Voice har klart å presse den ned til 400 kilobyte – mot de 8 til 10 megabytes som har vært vanlig for slike algoritmer. Dette skal det gjøre mulig å bruke stemmegjenkjenningsmotoren i små enheter som mobiltelefoner og elektroniske låser – siden alt da får plass på en bitteliten lavenergi-brikke. Det teknologiske gjennombruddet skal ha vekket nysgjerrigheten til noen av verdens største hardware-selskaper – deriblant flere mobilprodusenter og chip-fabrikanter.
Testet hos DNB
Annonse
Det siste halvannet året har My Voice testet teknologien ute hos mulige kunder. Line viser til at de nå jobber med å lande to kjempeavtaler. Den ene hos en chip-produsent, den andre hos en mobilprodusent.
Selskapet har også kjørt tester med fem store europeiske banker som har signalisert at de er klare til å gå i produksjon. Her hjemme har DNB prøvd ut My Voice-løsningen til bruk på sitt kundesenter. I dag må kundene gjennom flere sikkerhetsspørsmål for å bevise hvem de er, som for eksempel redegjøre for siste transaksjon. Stemmegjenkjenning kan på sikt ta over for denne tungvinne prosessen.
Annonse
- Vi mener at stemme er det mest naturlige grensesnittet og beste identifiseringen du kan ha.
Løsningen installeres i disse tilfellene direkte på kundens servere, noe Line mener ivaretar personvernet bedre enn andre biometri løsninger.
- Mens alle våre konkurrenter holder på i skyen, har vi av personverngrunner valgt å ta en annen rute. Vi sitter på en teknologi som er 100 prosent vår egen. Løsningen har definitivt et globalt potensial. Men den største utfordringen har vært å hente kapital i Norge.
Grundig investorprosess
ProVenture er leder an som den største investoren, men My Voice har også fått med seg andre nye og eksisterende investorer. Line forteller om en god og profesjonell prosess, der investorene kjørte en svært grundig «due dilligence» av både patenter, teknologi, økonomi og team. Blant annet måtte hele kjerneteamet gjennom personlige tester og ha «en til en»-samtaler med psykolog.
- Disse testene treffer jo ganske bra, og hjelper oss med å se hva vi er gode og dårlige på, også med tanke på hvilke ansettelser vi bør gjøre fremover.
ProVenture gjennomførte også en omfattende gjennomgang av patentene My Voice sitter på. IP-advokater hos Gill Jennings i London gransket også flere planlagte patenter selskapet arbeider med.
- Som investor forsto de at hvis noe av det vi sa stemte, så var det et kjempepotensial. De tok en grundig gjennomgang for å verifisere det. Da skjønte de at vi ville kunne klare å levere. Etter dette kjenner de også teknologien ekstremt godt, og vet også hvilke potensielle kunder vi jobber med.
Ser muligheter
- Det er et veldig spennende markedsområde, omfattende og voksende, sier Herbjørn Skjervold, senior partner i ProVenture.
Han viser til at løsninger for sikre autentiseringer har blitt aktuelle i stadig nye deler av samfunnet. Selvfølgelig innen finans og bank, men også i biler og integrert på ulike mobile enheter.
- Teknologien deres er svært spennende og lovende. Lykkes de, blir det utrolig enkelt å bruke stemmegjenkjenning til autentisering.
Skjervold sier de også har latt seg imponere av teamet, der flere av dem er seriegründere. ProVenture har også sett hvordan My Voice har kommet langt på kundesiden.
- Ikke minst er de veldig fine folk å jobbe med. Det er også viktig for oss, når vi skal være «lead investor».