Investorene flokket til startupen da Matoma gikk om bord. Nå har disse kjente gründerne også fått plass på eiersiden
Chris Moen og Sindre Haaland er blant gründerne som stiller seg bak Masterchannels ambisiøse plan for 2022.
Masterchannel annonserte tidligere i høst at DJ og produsent Tom Stræte Lagergren, bedre kjent under artistnavnet Matoma, går inn på eiersiden og blir medgründer i oppstartsselskapet som utvikler masteringverktøy for musikere.
Bak Masterchannel står PhD-kandidat og tidligere spillgründer Christian Ringstad Schultz sammen med mastering- og it-ingeniør Simon Hestermann.
Nå henter selskapet tre millioner kroner fra Teston- og Nabobil-gründer Chris Moen, SalesScreen-gründerne Sindre Haaland og Marius Ekerholt, seriegründer Adam Scheuring, Waved-gründer Jonas Andersen og artisten Ane Brun, i tillegg til Startuplabs Founders Fund IV. Pengene er blant annet øremerket nye ansettelser.
Måtte takke nei
Musikkgründerne måtte underveis i prosessen takke nei til flere potensielle investorer, forteller Ringstad Schultz, også daglig leder i selskapet.
– I denne runden var det viktig å få med investorer som var interessert i å være aktive og som har kunnskapen som vi mangler per dags dato, sier han.
– Det gjør at vi kan bevege oss enda raskere og kapre mer markedsandeler i året som kommer, sier han og forteller at ballen rullet fortere da Matoma ble med på laget.
– Vi vet at løsningen vår er ledende i verden på kvalitet, og med hans erfaring får vi viktig kunnskap som gjør at vi raskere vil kunne ta en ledende posisjon på andre områder.
Nytt marked
Masterchannel har ifølge Ringstad Schultz ambisiøse mål for 2022.
I tillegg til å skalere opp selskapets masteringløsning for musikere, skal de ferdigstille og lansere en løsning for automatisk lydoptimalisering for podkaster.
– Vi ser på podkastmarkedet som svært spennende da du strengt tatt ikke trenger å kjøpe inn masse dyrt, fysisk utstyr for å produsere en podkast i god kvalitet.
Ringstad Schultz viser til at det meste av problemene med lyden i podkaster, enkelt kan løses med Masterchannels underliggende teknologi.
– Det er færre elementer å ta hensyn til her enn i musikk, forklarer han.
– Du har i stor grad bare stemmeleie og støy i bakgrunn, sammenlignet med musikk der du har mange flere elementer å ta hensyn til.
– Vi produserer jo selv podcast, og bruker diverse verktøy for lydforbedring i etterproduksjonen. Hva skiller det dere gjør fra for eksempel Adobe eller skybaserte Auphonic?
– Det som vil skille denne fra Adobe, for eksempel Audition, er at det er en "black box"-løsning tilsvarende vår masteringløsning for musikk, sier Ringstad Schultz og forklarer videre:
– Du laster opp, den kjøres igjennom uten at du som bruker trenger å stille inn noe og får det ut på kort tid. Har sett litt på Auphonic også, og disse er delvis like som det vi vil levere.
– Det som skiller oss fra denne løsningen per dags dage er to ting: Simplisitet og kvalitet. Ved simplisitet menes antall steg som en bruker må igjennom for å få ut et bra resultat. Kvalitet, og delvis simplisitet, er subjektivt, men vi mener at vi har et fortrinn her basert på vår erfaring fra lydoptimalisering generelt, sier han videre.
I dette arbeidet vil det ifølge gründeren være viktig å knytte kontakt med mange podkastaktører slik at de samler gode tilbakemeldinger før lansering.
– Vi ser et potensielt stort marked som også gjør at god lydkvalitet blir allemannseie for alle som lager podkasts.
Han forteller også at Masterchannel planlegger å gå inn i ytterligere vertikaler med teknologien, blant annet automatisk miksing, herunder mastering av flere lydspor.
– Vi beveger oss nedover i verdikjeden, sier han.
Flere partnerskap
Selskapet har også engasjert Pål Bråtelund, tidligere partnerskapssjef i Tidal, i å bygge opp Masterchannels strategi for partnerskap i musikkindustrien.
– Det å bygge gode partnerskap med firmaer som har komplementære forretningsområder, er viktig for at vi skal få det fotfeste som kreves, sier Ringstad Schultz og understreker her viktigheten av Bråtelunds kunnskap og nettverk.
Planen fremover er også å implementere Masterchannel hos minst tre partnere i 2022, og flere aktører har ifølge Ringstad Schultz vist interesse allerede.
– De vi har inngått partnerskap med nå er såkalte distributører. Dette er selskaper hvor artister kan laste opp en låt, og selskaper distribuerer det videre til strømmeplattformer som Spotify og Apple Music, forklarer han videre.
– Hvordan er konkurransebildet ute i verden?
– Det er i hovedsak tre andre firmaer som driver med det vi gjør i dag. Men alle disse er bygget på en maskinvare-strategi. Vi baserer oss ikke på historiske data.
– Hva kan bli krevende på vei mot målet om å bli en foretrukken aktør i markedet?
– Det viktigste er nok «brandingen», at folk ser på oss som en aktør som kan levere god kvalitet. Derfor jobber vi tett på store artister rundt omkring i hele verden, og det er også en av grunnene til at Matoma har vært en så viktig medgründer.