Gründer og daglig leder Kai Robin Ree i Linework.

Investorene var skeptiske til tatovering-startupen: Så fortalte han dem noe som fikk dem gira

Etter 16 år som tatovør og eier av studio, vil Kai Robin Ree og teamet i Linework løse de største utfordringene i tatoveringsbransjen. Med på laget er en gjeng techbros i Techpros.

Publisert Sist oppdatert

– Vi har hatt et hundretalls møter med diverse investorer. I begynnelsen startet jeg med å fortelle at tatoveringsbransjen er overmoden for digitalisering. Da gikk interessen slik, forteller gründer og daglig leder av Linework, Kai Robin Ree mens han tar hånden nedover i en stupende bevegelse.

Så startet han med å presentere en bransje som omsetter for hundre milliarder av dollar. Og at målet med selskapet Linework er å samle aktørene i bransjen på en felles plattform.

Det er liten tvil om at det er tattoverings-gründere som står bak Linework

Da forteller han at investorene brått ble mer lutter øre.

Linework estimerer at det tatoveres for 1.200 milliarder kroner årlig globalt, fordelt på mellom 1 og 1,5 millioner tatovører.

Med 16 år bak seg som tatovør og innehaver av eget studio i Oslo og Lofoten, har Kai Robin Ree dyp innsikt i bransjen han nå går løs på med selskapet Linework. Selv er han ganske fullt dekket i blekk.

Shifter møter han og resten av teamet i Linework i lokalet til IT-konsulentselskapet Techpros, like vel Karl Johan i Oslo. Konsulentselskapet har investert i tattoo-startupen gjennom en «sweat for equity»-modell, og sitter på 12 prosent av aksjene.

Ree forteller at tatoveringsbransjen henger langt etter på digitalisering. Selv om det er en svær bransje globalt, har det vært mangel på tilgjengelige verktøy og digitale løsninger.

Interessen er der, men alternativene er der ikke. Investorene i spacet, har vært helt fraværende. Det håper han å endre på med Linework.

Marius W. Haaverstad, Kai Ree, Jan W. Haaverstad i Linework

–Total mangel på systemer som er tilpasset tatovører

Tatoveringsbransjen kjennetegnes av mange frilansarbeidere, og tatovørene, eller «artister» som de gjerne kalles, er ofte selvstendig næringsdrivende. Ytterst få er fast ansatt. Selv om de fleste jobber i et studio, fungerer studioet som en arbeidsplass hver og en artist bruker sporadisk.

Stort gjennomtrekk av artister er en kjensgjerning. Hver og en har sin egen kalender og egne systemer for booking, betaling og generell kundehåndtering.

Slik har det alltid vært. Men som studio-eier, har Ree selv følt på hvor tungvint det kan være med en så desentralisert bransje.

–Jeg har selv opplevd mange av de problemene bransjen har. Det er ikke mangel på generiske systemer og systemer tilpasset studiodrift i andre bransjer, men systemer tilpasset GIG economy- bransjer som dette er det et enormt behov for. Det er også total mangel på systemer som er tilpasset tatovører og slik et studio er bygget opp, sier Ree.

Det finnes noen kalendere som har en «Tattoo logo» i seg, men de løser ingen store utfordringer, legger han til.

Gjennom Linework vil både artist og studio bruke samme system—kalender, booking, betaling, skatter og avgifter, alt vil synkroniseres automatisk. Ved betalinger vil riktig cut automatisk gå til studioet og artist. Når en artist bruker et annet studio, vil appen automatisk synkroniseres.

Dropper Norge som første land

Selv om Linework utvikles like ved Norges paradegate, er det USA som er første marked ut for Linework. I USA omsetter bransjen for 21 milliarder dollar og huser mellom 140- og 160.0000 tatovører. Til sammenligning er det rundt 1800 tatovører i Norge.

Allerede har de avtaler med flere aktører. De første 50, 75 og 100 testbrukerne er klare.

Appen og nettsiden vil være på engelsk og spansk, i første omgang. På partnersiden har de aktører med til sammen 7-800.000 tatovører i nettverket sitt.

Det er gratis for både artister og studioer å sette opp en bruker på Linework. Selskapet tjener penger på en 2-3 prosent avgift på transaksjoner. Ree sier at de har estimert inntekter på rundt 2000 kroner i måneden per bruker.

Mads Lundgaard, systemutvikler i Linework og utleid fra Techpros, sier de ser mot å gå live i oktober/november i år, men med full lansering i januar 2022.

Oppe fra venstre: Marius Sapkauskas, Kevin Berg, Mats Adrian Hagen, Mads Lundgaard, Andreas Øwre, Per Arne Solberg Nedre rad, Marius W. Haaverstad, Kai Ree, Jan W. Haaverstad

Ser muligheter utenfor tatoverer

Selskapet har en pågående emisjon på 7 millioner kroner. I mars 2022 har de planer om en større runde. Ting er ikke helt fastsatt, men Ree sier de tenker en emisjon i størrelsesorden 20-30 millioner kroner.

Chief Data Officer, Marius Haaverstad, sier de helt fra starten av utviklingen har tatt høyde for at systemet skal skaleres til andre bransjer, men i første omgang har de tatoveringsbransjen i fokus. Brukervennlighet er sentralt.

–Flere av dagens løsninger funker bare til en eller to ting, og er ofte vanskelig å bruke. Mange tatovører er uskolerte og er ikke nødvendigvis så gode på næringsdrift. Ved å ta i bruk Linework håper vi de kan bruke mesteparten av tiden til på kunsten og jobben, så kan vi ta oss av det praktiske rundt å drive for seg selv og i et studiofelleskap, sier han.