Her fra konferansesalen under Slushi Helsinki i fjor, altså før korona-pandemien. Foto: Benedicte Tandsæther-Andersen

Inviterer til AI-konkurranse med 4,5 millioner kroner i potten

Den fire måneder lange konkurransen "Pandemic Response Challenge" går ut på at team skal bruke AI og data for å redusere koronasmitte og lockdown-kostnader.

Publisert

Aktørene som står bak konkurransen er XPRIZE og teknologi- og serviceselskapet Cognizant.

– Veien fremover til gjenåpningen av økonomien vil kreve samarbeid. Vi er veldige glade for å samarbeide med XPRIZE om å sette sammen globale, tverrfaglige økosystem som setter AI- kompetansen i arbeid slik at det kan hjelpe oss ut av denne pandemien, sier Brian Humphries, Chief Executive Officer i Cognizant.

AI- og datamodellene som teamene skal utvikle gjennom flere faser, har som mål å benytte data og kunstig intelligens for å gi beslutningstakere, helsemyndigheter og bedriftsledere bedre innsikten i hva som kreves for å implementere offentlige smitteverntiltak og samtidig maksimere mulighetene for holde den lokale økonomien i gang.

Basert på teknologi og AI utviklet av Cognizant skal konkurrerende team bygge datadrevne AI- modeller som er egnet til å predikere den lokale smittefrekvensen, og foreskrive tiltak som med testing i ulike scenarier skal bidra til å minimere smittespredningen og de negative økonomiske konsekvensene.

Vellykkede modeller skal også kunne fungere som et veikart for fremtidige kriser.

Hvordan delta?

Lagene må registrere seg for å delta i konkurransen innen 8. desember 2020.

  • I fase 1 vil lagene utvikle nøyaktige spådommer av COVID-19-overføring basert på lokale data, unike intervensjonsstrategier og avbøtende retningslinjer og praksis innen 22. desember 2020. 
  • I fase 2 vil de 50 beste lagene tilby reseptormodeller som vil bli evaluert mot å minimere antall saker og minimere strengheten (dvs. kostnadene) til intervensjonsplanene. Fase 2 avsluttes i februar 2021. Til dags dato har 92 lag fra 21 land registrert seg for å delta.