sommer

Is-gründer vil endre dagsorden før neste valg: – Nå er det ungdommens tur

I fjor startet gründer Christian Træland og datteren Sophia LICC for å gi ungdom en sjanse med sine gule iskioskvogner. Nå vil de utfordre politikerne til å prioritere ungdomsledighet.

Far og datter: Christian Træland og Sophia Træland (14) startet LICC etter at Sophia ikke fant en sommerjobb.
Publisert Sist oppdatert

– Mitt mål er å åpne så mange vogner at Norge blir helt gul, og sånn at hver eneste stortingspolitiker blir nødt til å ta et standpunkt om hva de vil gjøre med ungdommen, sier gründer Christian Træland. 

LICC: Hos Large Ice Cream Company får man is servert av ungdom i sin første jobb.
LICC: Hos Large Ice Cream Company får man is servert av ungdom i sin første jobb.

Han og datteren Sophia Træland (14) har fått mye omtale i norske medier det siste året etter at de startet LICC (uttales «lick») eller Large Ice Cream Company – et selskap som består av gule og mobile iskioskvogner der de ansatte er ungdommer i sin første sommerjobb.   

Træland etablerte selskapet i første omgang fordi hans egen datter ikke fikk sommerjobb. 

Ett år senere har antallet kiosker vokst fra åtte til 35, og planen videre nå er å vokse så mye som mulig innen neste sommer. 

Ambisjonene er nemlig å få ungdom mer på den politiske dagsordenen før neste valg. 

– Nå er det ungdommens tur, understreker Træland. 

LICC
Fra venstre: Alma, Sophia og Vårin jobber i kiosken ved Operastranda i Oslo.

Kan tjene penger på ungdommen

Træland mener innstillingen overfor ungdom er at de gjerne er en kostnad eller til og med er «ubrukelige» for bedrifter. 

Han derimot mener det er masse jobber ungdommer i dag kan gjøre som ikke er satt i system. 

LICC
Sophia og Vårin bak disken ved Operastranda i Oslo.

– Så det er ikke nok jobber for dem under 16 år. Dermed får sunne friske ungdommer heller ikke muligheten til å bli eksponert for jobb tidlig. Min generasjon begynte å jobbe da vi var 13-14 år, sier han og legger til:

– Hvordan skal man da lære seg å bli en god arbeidstaker? Vi bør gi dem muligheten til å vise hva de kan.

I løpet av det siste året har de sysselsatt 300 ungdommer under 18 år til å jobbe i de gule iskioskene rundt omkring på Østlandet. 

– Vi har bevist at man klarer å tjene penger på å ansette ungdom. 

Andre sommeren i drift ligger de an til å gå i overskudd, forteller han.

– Det er ikke så vanlig for en gründerbedrift, påpeker LICC-gründeren. 

– Ikke en fritidsklubb

Træland mener altså at ungdom, så lenge man legger til rette for det og tydelig stiller de samme kravene man gjør overfor voksne arbeidstakere, er en viktig ressurs som flere bør utnytte. 

– Vi har veldig klare arbeidsregler. Dette er ikke en skole eller en fritidsklubb. Det er en jobb der vi forventer at de gjør det de skal. De får lønn for arbeidet de gjør og lærer seg at det er en transaksjon. Her plukker man ikke løvetann for mamma og pappa. 

På siden av flere av isvognene kan man nettopp lese «Sammen lærer vi ungdom at is kan bli til lønn!».

Sommerjobb: Totalt 300 ungdommer jobber i de 35 isvognene.

– Det er kanskje flere utfordringer med ungdom om at de for eksempel er for mye på telefonen eller ikke er helt til stede på jobb, men da lærer de hos oss.

Træland sier videre at han er takknemlig for støtten de får av mange foreldrene, men er helt klar på at arbeidsforholdet er mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, som er ungdommene og ikke foreldrene deres. 

– Jeg har ikke ansatt foreldrene. De må gjerne kjøpe is og støtte oss opp, men jeg er ikke noe rektor på skolen. Jeg er en arbeidsgiver og gjør barnet ditt noe feil får de høre det. 

Træland fortsetter: 

– En gang ringte en far som ville klage på at vi hadde gitt tilbakemelding til barnet hans. Da spurte jeg: «Når sluttet din far å ringe arbeidsgiveren din?», sier han og legger til: 

– Om 17-åringen din ikke klarer å følge enkle regler, som å komme presist på jobben, så sier vi ifra. Har de et problem med det så får de si ifra selv.

Har troa

Forretningsmodellen har altså fått mye oppmerksomhet i media, som LICC-gründeren mener tyder på at flere har troen på det de ønsker å få til. 

– Jeg har ikke noe problem om andre kopierer modellen og gjør det samme. Det må de gjerne gjøre. Ansett flere ungdommer! oppfordrer han. 

LICC har blant annet fått på plass samarbeid med Diplom-Is, Nordea og ICE. 

– De tror på oss som innovasjon- og bærekraftsbedrift, og har støttet oss utrolig mye, sier Træland. 

Han understreker likevel at de, som alle selskaper i oppstartsfasen, må drive med mye brannslukking og løse uendelig mange problemer hele tiden. 

LICC
Far Christian Træland

– Men det er også utrolig gøy, og et konsept som vi ser er levedyktig, fortsetter han. 

Utfordrer politikerne

Målet nå er altså å åpne mange flere vogner før neste sommer, for å få mer oppmerksomhet fra politikerne. 

– Norge har forsømt en ganske viktig gruppe ungdommer ved å sperre dem inne i tre år under pandemien, for så å åpne opp igjen med innstillingen om alt skal være «good», mener Træland. 

Han peker på flere ting som tyder på at ungdom sliter mer etter pandemien enn før. 

– Nå ser vi høyere selvmordsrate, mer depresjon, mindre gjennomføring ved studiene og så videre. Det er for lite prat om det. 

Å få ungdom i jobb gjennom etablering av flere isvogner, mener han vil være en god måte å adressere problemene. 

– Vi vet at ungdom som har hatt jobb mens de var unge, har større sannsynlighet for å fullføre videregående, høyere studier og lykkes som voksne. 

Han peker videre på statistikk fra SSB som viser at ungdom som har jobb når de er 17 år, i gjennomsnitt tjener 100.000 kroner mer enn sine jevnaldrende når de er 35 år. 

– For politikerne er dette en mulighet til å vise handling og engasjement for ungdommenes fremtid, noe som bør være et av de viktigste temaene før valget i 2025. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.