Utdanning
Itslearning inngår avtale med fire tyske delstater
Læringsplattformen skal fremme digital læring i de fire deltstatene og kan nå opp mot én million elever og lærere.
Det norske læringsplattform-selskapet Itslearning har inngått et strategisk samarbeid med de tyske delstatene Bremen, Schleswig-Holstein, Mecklenburg-Vorpommern og Berlin.
Målet er å modernisere grunnskole- og yrkesopplæringen og etablere en ny standard for integrering av teknologi i undervisningen, melder selskapet i en pressemelding.
I de fire delstatene er det 1500 skoler og 900.000 elever og lærere.
– Det er det største utviklingsprosjektet i Itslearning sin historie, sier Stina Boge, kommunikasjons - og markedssjef i Itslearning.
I sommer fortalte Shifter hvordan det 25 år gamle tech-selskapet så dagens lys: – Vi lånte noen laptop-er og skulle bare starte konsulentselskap.
Boge forteller at prosjektet i Tyskland krever dedikerte ressurser, og at selskapet har mer enn doblet utviklingskompetansen, og har utvidet både kapasiteten i Bergen og i sine andre andre team i Europa.
Av hensyn til kunden kan hun ikke si noe om verdien av kontrakten.
Forbedring over 2,5 år
Samarbeidet er en del av den tyske satsingen «DigitalPakt Schule» og skal vare i 2,5 år. Prosjektet skal blant annet forbedre tilgjengelighet, modernisere mobilopplevelsen og innføre en felles fagkatalog som gir elevene mulighet til å utforske fagtilbud utenfor sin egen skole.
– Partnerskapet handler om mer enn bare teknologi - det handler om å skape meningsfull forandring i skolehverdagen, sier Stephan Delkus, salgssjef for Itslearning i Tyskland.
Tilpasser til grunnskolen
Et sentralt element i prosjektet er utviklingen av et skreddersydd brukergrensesnitt for grunnskolen, som skal gi yngre elever en mer brukervennlig digital opplevelse.
– Utviklingsområdene er identifisert i tett samarbeid med skolenes representanter, forteller Dr. Katharina Heitmann-Werner, prosjektkoordinator for de deltakende delstatene.
Arne Ruhe, seksjonssjef i Barne- og utdanningsdepartementet i Bremen, fremhever at initiativet skaper nye muligheter for samarbeid på tvers av delstatsgrensene:
– Dette gir tilgang til felles kurs og opplæring som tidligere bare var tilgjengelig i begrensede, manuelle formater. Den nye tilnærmingen kan få stor innvirkning på hvordan utdanningsressurser blir delt og brukt.