Jordbruk

Jordbruksgründer henter fersk kapital, og gjør seg klar til å høste gevinst i nye markeder

Sensonomic fra Bergen får påfyll med penger fra investorene. 

Olivenprodusenter i Spania er blant kundene til gründer Anders Gundersen.
Publisert Sist oppdatert

Startupen som ble gründet av Anders Gundersen i 2015 har spesialisert seg på å innhente ulike typer data som er viktig for at jordbrukere i hele verden kan planlegge og forutse avlingene. 

– Vi har nå hentet inn mer penger blant våre eksisterende investorer. Valinor går i front her. I tillegg er Jakob Hatteland og Morten Thorsby med og flere av de andre eksisterende investorene. Disse pengene er nok til å holde oss gående frem til sommeren, sier Gundersen. 

Pengene skal gå til å tilpasse programvare til nye markeder og avlinger, samt økt salgsaktivitet i eksisterende markeder.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Tørr jord på olivenmarkene i Spania hos en av kundene til Sensonomic.

Vil ikke si beløp

Han vil ikke si noe om hvor mye penger de har hentet i denne runden eller hva selskapet er verdsatt til per nå. Over nyttår vil de kjøre en ekstern finansieringsrunde. 

Oliven- og drueprodusenter er blant kundene til Sensonomic. Tidligere jobbet selskapet både prosjektbasert med enkeltaktører blant annet i regi av FN, samt leverte skybaserte tjenester. Nå har selskapet spesialisert seg på skybasert programvare som samler og analyser bondens egne data, og setter dem i sammenheng med stordata innen klima og markedsbevegelser. 

Økt uforutsigbarhet

Uforutsigbarheten i landbruket har økt. Gundersen mener tjenestene selskapet selger blir bare enda viktigere når landbruket må forholde seg til store klimaendringer og ekstremvær. Sensonomic er nå tilstede i følgende land: Spania, Portugal, Italia, Hellas, Peru, Ecuador, og Chile. 

– Vi ser at mange av våre kunder opplever ekstremvær, som for eksempel den ekstreme tørken og flommen i Hellas. 

Enkelte steder fikk ett års nedbør på et døgn, skrev Aftenposten. 

Kartet viser nedbøren som falt i løpet av tre dager i Hellas i år.

Bruker klimadata privat 

Gundersen har også benyttet seg av selskapet sine klimadata som privatperson. 

– Da jeg skulle kjøpe bolig i Oslo, sjekket jeg om området der jeg ønsker å kjøpe var rammet av flom. Boligen hadde kjeller og jeg ønsket ikke å risikere oversvømming der. 

– Har det kommet vann i kjelleren? 

– Nei. Flere steder i Oslo er det fare for oversvømmelse av kjellere når det er flom, men ikke der på Grünerløkka hvor jeg kjøpte. 

Bergen ser forøvrig ut til å være den nye værrelaterte startupbyen, med blant annet 7Analytics som hjelper kundene med data knyttet til klima og ekstremvær. De hentet 25 millioner kroner i en såkorn-runde i fjor høst, ledet av Momentum.