Kahoot fortsetter kjempeveksten, og varsler dobling i år
Slo egne forventninger, og sikter på én million betalende kunder inneværende år.
Fjorårets siste kvartal ble svært innholdsrikt for Kahoot, som fikk den japanske kjempen Softbank på eiersiden og gjennomførte oppkjøp av språkappen Drops.
Nå viser foreløpige tall at den fakturerte omsetningen til Kahoot landet på 17,5 millioner dollar, eller 149 millioner kroner, i fjerde kvartal. Det skriver selskapet i en børsmelding tirsdag morgen.
Det tilsvarer en vekst på 230 prosent sammenlignet med samme periode i 2019, og hele 50 prosent sammenlignet med tredje kvartal i fjor.
Veksten er også kraftigere enn selskapet selv varslet i slutten av november, da de anslo en omsetning på 15 millioner dollar, 30 prosent opp fra tredje kvartal.
De foreløpige tallene viser også at fjorårets fjerde kvartal ble det femte på rad der selskapet leverte en positiv kontantstrøm fra driften. Ved årsskiftet var Kahoots kontantbeholdning på 256 millioner dollar, tilsvarende 2,18 milliarder kroner.
Målt i brukere, nådde det norske selskapet 550.000 betalende kunder i fjerde kvartal, hvorav 100.000 var brukere av språkappen Drops, som Kahoot nylig kjøpte. Siden oppstarten i 2013 har over fem milliarder spillere brukt Kahoot, opplyser selskapet i meldingen.
I en uttalelse om ambisjonene fremover, skriver selskapet at de satser på å nå 90-100 millioner dollar i fakturerte inntekter i år, samtidig som kontantstrømmen fra driften holdes solid. Foreløpige tall viser at den fakturerte omsetningen for hele 2020 landet på 45,2 millioner dollar, en solid økning fra året før - på 247 prosent.
Kahoot har også en ambisjon om å nå én million betalende kunder inneværende år.
Den endelige rapporten for Kahoots fjerde kvartal 2020, legges frem 10. februar.
I børsmeldingen bekrefter selskapet tidligere meldinger om at det skal flyttes fra Euronext Growth til hovedlisten på Oslo Børs i år, kanskje så tidlig som i første kvartal.