Kahoot vil la Elsa og Darth Vader hjelpe norske elever med skolen
Disney og Kahoot lanserer pensumrelaterte læringsspill med kjente filmkarakterer.
Helt siden den amerikanske underholdningsgiganten investerte i det norske læringsselskapet i 2018, har man sett på hvordan Disneys merkevarer kan få en mer sentral posisjon i Kahoots tjenester.
Edtech-plattformen har blant annet testet ut vitenskaps- og teknologiquiz med Star Wars-tema. Sammen med Disney Youth Programme har de også hatt quiz innenfor ulike temaer – alt fra ledelse til skilpadder.
"Academy"
Nå girer duoen samarbeidet ytterligere opp. Gjennom Kahoots nye Academy-tjeneste skal Disney stille figurene sine til rådighet for profesjonelle læringsquiz. Frost og Cars er blant filmseriene som nevnes i en børsmelding fra Kahoot.
Pensum-quizene vil bli tilgjengelig på en rekke språk. Overfor Shifter bekrefter administrerende direktør Eilert Hanoa at de også vil komme på norsk.
Avtalen innebærer det hittil største samarbeidsprosjektet mellom Disney og Kahoot, etter at læringsstartupen deltok i underholdningskonsernets akselerator-program i 2017. I sommer ble det klart at også Marvel skulle være en del av quizene i Academy-tjenesten til Kahoot.
Økonomien
Vanligvis betaler de som bruker Disneys merkevarer, store summer i lisenser. Selskapet er også kjent for å være tilbakeholdne i hvem de lar bruke sin merkevare, og har også slått meget hardt ned på aktører som bruker Disney-figurer på sine produkter uten tillatelse.
De økonomiske vilkårene i avtalen mellom Kahoot og Disney er ennå ikke kjent. Etter det Shifter forstår går lisensieringen begge veier, altså at Kahoot betaler for å bruke figurene, samtidig som at Disney betaler for at deres merkevarer kan brukes i tjenesten.
Kahoot vil kunne bidra til markedsføring av underholdningsgiganten i en læringssammenheng. Noe som vil kunne være verdifullt for selskapets merkevare. Det hjelper selvfølgelig også at Disney eier over tre prosent av det norske selskapet.
Øker kvaliteten
Mens de fleste av quizene i Kahoot tradisjonelt har vært laget av brukerne, uten inngående kvalitetssikring av innholdet, er tanken bak Kahoot Academy at verifiserte brukere produserer quizzer med "godkjent" innhold.
Etter lanseringen av Kahoot Academy i juni har flere kjente publishere og merkevarer opprettet profiler på den nye tjenesten. Disse har egne avtaler med Kahoot og har såkalt Premium Publisher-status. Blant disse er AdCouncil, American Museum of Natural History, Britannica, Cambridge University Press, Common Sense Education, iCivics, Merriam Webster, National Geographic, Peekapak og Time for Kids.
Kursoppgang
Siden noteringen på Merkur på Oslo børs i fjor høst har Kahoot steget kraftig i verdi. I skrivende stund har selskapet en markedsverdi på over 15,1 milliarder norske kroner. Etter børsmeldingen om Disney-samarbeidet steg Kahoot-aksjen med over 6 prosent fra start, før den sank noe ned igjen.
I forrige kvartal kunne Kahoot melde at de fakturerte inntekter på 9,6 millioner dollar, mot 2,3 millioner dollar på samme tid i fjor. Det tilsvarer en omsetningsvekst på over 300 prosent.
Selskapet tjener likevel ikke penger. I andre kvartal ble resultatet – 27,4 millioner kroner, mot – 18,6 på samme tid i fjor.
Kahoot forbereder som kjent en notering på hovedindeksen på Oslo børs neste år, etter "prøvetiden" på Merkur.