Avtale
Kakadu lander avtale med BankID: – Vi hadde ikke klart å flytte 800.000 kunder uten deres hjelp
Oppstartsselskapet fra Rogaland inngår avtale med BankID etter endt innovasjonskontrakt.
Kakadu jobber mot digitalt utenforskap, og lager enkle veiledninger for nettsider og digitale verktøy. Nå lanserer selskapet en sanntidshjelper de kaller for Flamingo.
Dette er en forklaringer som vil poppe opp når du trenger dem, inne på den aktuelle nettsiden der du står fast.
Shifter har tidligere fortalt at gründerne Hege Fiskå og Ingvild Erøy skrev en epost til et fond i Silicon Valley - som endte med en millioninvestering.
I sommer laget selskapet en oppskrift på hvordan man enkelt kan reservere seg mot at Meta rapper bildene dine.
Tidligere produktsjef i Easee, Tina Rødland, meldte overgang til det ferske oppstartsselskapet - og er nå produktsjef i Kakadu.
Shifter møter Rødland og Erøy under Volum-konferansen i regi av Sparebanken Vest, Agenda Vestlandet og Bulder i Bergen.
Der sto de på scenen og fortalte engasjert om problemet de løser.
Innovasjonskontrakt verdt seks millioner
Selskapet har hatt en innovasjonsavtale med BankID fra våren 2023 til høsten 2024. Total prosjektstørrelse var på seks millioner kroner, finansiert av Kakadu, BankID og Innovasjon Norge. BankID har både bidratt med kapital og arbeidstimer.
I løsningen de har utviklet sammen har de gått et sted videre fra veiledninger.
– Målet i innovasjonsavtalen var å utvikle en situasjonsbasert veileder, som hjelper folk i øyeblikket de står fast i en digital oppgave, sier Erøy.
Hun forteller at det i situasjonen man er mest motivert for å lære.
– Her er det store gevinster å hente ut for både selskap og samfunn, sier Erøy.
Hun beskriver BankID som en perfekt pilotkunde, fordi det var en «krevende kunde».
– Løser vi det her, løser vi det også for alle andre, sier Erøy.
BankID blir nå den første kunde til Kakadu som tar i bruk alle tjenestene til oppstartsselskapet, inkludert sanntidsveilederen som har fått navnet Flamingo.
Har ikke vært på anbud
– Hvor mye er avtalen verdt for dere?
– Avtalen er av stor verdi for oss. Jeg har ikke lyst til å si noe konkret om kroner og øre, mne vi kan si at det ikke var på anbud. Forpliktelse, dedikasjon og referanseverdien av at BankID bruker tjenestene våre er det vi er aller mest begeistret for. Avtalen er repeterende i et større strategisk partnerskap, så kontinuitet og forutsigbarhet er selvfølgelig også et viktig stikkord for oss, sier Erøy.
Hun forteller at innovasjonskontrakten har vært et viktig hjelpemiddel som gjør at det gikk raskere enn uten.
BankID ønsker, som Kakadu, å forebygge digitalt utenforskap.
– Kakadu gir oss verktøyene og kompetansen vi trenger for å støtte digitalt usikre brukere. Vi hadde ikke klart overgangen fra BankID på mobil til BankID på app uten. Veilederne våre har blitt brukt over 800.000 ganger og mange digitalt usikre og hjelperne deres, har fått støtten de trenger for å lykkes. Da er vi overlykkelige over å ha Kakadu-ekspertene på lag, sier Bjørn Granlund, markedssjef i BankID.