oppkjøp
Kin Group fortsetter oppkjøpsraid av mindre nettbutikker
Investeringsselskapet Kin Group kjøper 70 prosent av Sandefjords-oppstarten Bedre Inneklima.
Netthandelsmiljøet, Kin Group, kjøper 70 prosent av Sandefjords-selskapet Bedre Inneklima.
Oppkjøpet føyer seg i rekken av investeringsselskapets anskaffelser av nisjebutikker innen netthandel.
Siden 2021 har Kin Group nemlig kjøpt opp seks mindre netthandelsbutikker.
Nylig fortalte investeringsselskapet at de har hele 370 andre i kikkerten etter oppkjøpet av nøste-butikken Nøstebarn.
Også da kjøpte Kin, som ble etablert i samarbeid mellom Spacemaker-gründer Anders Kvåle og Askeladden & Co , 70 prosent.
Etter en emisjon i januar, der Kin hentet 45 millioner kroner, kontrollerer Askeladden & Co nå under en fjerdedel av selskapet.
Vil nå 100 millioner
Som man kanskje forstår ut fra navnet, jobber Bedre Inneklima med å forbedre inneklimaet gjennom salg og utvikling av for eksempel luftrensere, luftavfuktere og luftfuktere. Selskapet ble startet helt tilbake i 2006 av gründer Jarle Karlsrud.
Det er han som har vært eneste eier av selskapet siden oppstart og frem til oppkjøpet.
Mye av inneklima-produktene stammer fra Storbritannia og Sveits. Bedre Inneklima har derfor utviklet egne produkter tilpasset norske forhold.
I følge Karlsrud har etterspørselen eksplodert denne vinteren som følge av det snørike og kalde været.
– Med et ustabilt uteklima ser vi at det er flere som har behov for å regulere inneklimaet, sier han.
Karlsrud forteller videre vinterværet på tampen av 2023 dermed førte til et økonomisk knallresultat for deres del. Han oppgir at selskapet omsatte for 44 millioner i 2023, som er en god økning fra 2022 da inntektene var på 27,3 millioner.
De satser derfor på stor vekst i 2024.
– I 2023 økte inntektene våre med 61 prosent, og med Kin som partner håper vi å nå 100 millioner i 2027, sier Karlsrud.
– Vi ser frem til å bli en del av Kin-familien, og få hands-on-støtte i den daglige driften. Partnerskapet blir sentralt for å ta ytterligere steg og vokse videre, fortsetter han.
Får støtte
– Dette er en spennende nisje som har hatt kjempevekst. Vi tror det er potensial for enda mer vekst fremover, og skal hjelpe med å profesjonalisere bedriften ytterligere innen teknologi, logistikk og markedsføring, sier Kin-sjef, Per Skøien.
Kin Group vil som største eier fungere som en strategisk og operasjonell støttepartner for selskapet videre, oppgis det. Ellers vil alle roller og driftskonseptet være det samme som før:
– Vi skal støtte Jarle og Bedre Inneklima med vår ekspertise innen alle deler av netthandel, slik at Jarle og kollegaene kan fortsette å drive med det de i en årrekke har vist at de er gode på, sier han og fortsetter:
– Vi tror vår hands-on-støtte i den daglige driften vil bidra til videre vekst, sier Skøien.