Kinesisk spill-gigant vil kjøpe hele Funcom
Tilbyr 1,33 milliarder for det norske spillselskapet. Tilbudet anbefales av styret: – Vi synes dette er et godt tilbud.
Den kinesiske spillgiganten Tencent kjøpte 29 prosent av det norske spillselskapet Funcom i fjor høst. Nå har de lagt inn bud på resten av selskapet. Det melder selskapet i en pressemelding.
– Vi synes dette er et godt tilbud og er glad for at aksjonærene får anledning til å ta stilling til det, sier Stian Drageset, finansdirektør i Funcom.
Tilbudsprisen er på 17 kroner, 27,3 prosent høyere enn gårsdagens sluttkurs. Da Tencent kjøpte seg opp i selskapet i fjor, handlet de aksjer for 15,75 kroner stykket. Tilbudet verdsetter selskapet til 1,33 milliarder kroner, og aksjekursen stiger markant på nyheten.
Kompetanse og innsikt
Tencent er en kinesisk internettgigant, og er involvert i alt fra gaming til sosiale medier. Selskapet har investert i en rekke store spillselskap tidligere, og styret i Funcom anbefaler aksjonærene å godta budet.
– Vi har allerede etablert et meget godt samarbeid med Tencent og er imponert over kompetansen og innsikten de har i spillbransjen, noe vi tror kan hjelpe oss til å lage enda bedre spill fremover. Tencent er allerede største eier, og samarbeidet vil fortsette uavhengig av hvor mange aksjer de nå anskaffer, sier Drageset.
Vekstorientert
Etter en svært vellykket snuoperasjon har Funcom etablert en bredere strategi for å gjøre selskapet mer robust og mindre avhengig av enkeltlanseringer. Samtidig har selskapet erfart at det tar tid å utvikle organisasjonen til å håndtere utvikling og publisering av flere spill samtidig.
Med Tencent som en "sterk og vekstorientert eier settes Funcom bedre i stand til å gjennomføre dette og samtidig forsterke satsingen på de største mulighetene", heter det i meldingen fra selskapet.