Kjente gründere går inn i kunststartup
Kunst-startupen Atelier har klart å tiltrekke seg kjente gründere som Murshid Ali, David Baum, Kimberly Larsen og Agnes Dyvik.
Atelier er en digital markedsplass for kjøp og salg av kunst fra profesjonelle kunstnere.
Ifølge medgründer og daglig leder Christian von Hanno, blir mesteparten av all kunst fra profesjonelle kunstnere stuet vekk. Atelier vil tilgjengeliggjøre denne kunsten for de som er på utkikk etter kunst.
– Mye av kunsten som produseres er helt utilgjengelig for folk. Man kan se utstillinger i gallerier, men alt som ikke blir solgt, blir ryddet vekk. Atelier åpner for at profesjonelle kunstnere vise frem og selge sin kunst på nett, og kan komme i direkte dialog med potensielle kjøpere, og at de kan leie ut kunsten sin, sier von Hanno.
Han forteller også at fysiske og nettbaserte gallerier, samt kunstmarkedsplasser tar opptil 40-50 prosent provisjon av salget, mens Atelier tar 15 prosent.
Slik oppsto ideen
Atelier ble etablert av to kunstnere og to konsulenter. Kunstnerne, Mikael Hegnar og Ruben Steinum, opplevde problemet med å ikke nå ut til potensielle kjøprere. Konsulentene, Markus Eckbo Endresen (medgründer av Trigger) og Christian von Hanno, var begge kunstinteresserte, som ønsket å kjøpe kunst til en overkommelig pris.
– Det var et tydelig gap mellom en stor gruppe som var på utkikk etter kunst og kunstnere som hadde kunsten lagret på sine atelierer. Vi kjente på et behov fra hver vår side, sier Von Hanno.
Prosjektet fikk støtte fra Innovasjon Norge, Kulturrådet og Kulturetaten. I tillegg investere designbyrået Eggs Design gjennom å utvikle appen i 2018.
– Men det var først i fjor jeg bestemte meg for å gå all inn og investere egne penger i selskapet. De andre medgründerne har fortsatt et lite eierskap, samt styreposisjoner, men jeg sitter på majoriteten av aksjene og bestemte meg for å bygge et team rundt Atelier og ta det videre, sier Von Hanno.
Dette er forretningsmodellen
Salget av kunsten skjer enten gjennom enkeltsalg, eller abonnement, som de nå piloterer. Atelier henvender seg også både til B2C- og B2B-markedet.
– Vi ser på ulike modeller, der både bedrifter og privatpersoner enten kan kjøpe kunsten direkte, eller abonnere på den. Abonnementsmodellen er attraktiv for bedrifter, og vi tester en modell hvor ansatte kan abonnere på kunst til hjemmekontoret som bedriften kan sponse, sier von Hanno.
Han understreker at pandemien har åpnet nye muligheter, ettersom flere kunstnere har måttet avlyse sine utstillinger, og flytter dermed digitalt. Samtidig som bedrifter ønsker å skape et godt hjemmemiljø for arbeidstagere på hjemmekontor.
– Hvor mye har dere solgt for?
– Siden april har det blitt solgt kunst for over en halv million kroner i Atelier, og vi har 4000 registrerte brukere, sier Von Hanno, som er veldig fornøyd med utviklingen.
Selskapet kan blant annet notere seg Mesh, Trigger, PS:Hotel, Mustad Eiendom og Technopolis på kundelisten.
– Hvor stort er markedet?
– Vi har foreløpig ikke så gode tall på bedriftsmarkedet. Ser vi på det globale markedet, så selges det kunst for over 64 milliarder dollar i året. Men det er vanskelig å si hvor stort markedet egentlig er. Tall fra 2019 tilsa at det ble solgt kunst for 650 millioner kroner på førstehåndsmarkedet i Norge, sier han.
Den unike fordelen
– Har dere unik teknologi eller er det først til mølla?
– Det unike er at vi har klart å bygge tillit hos kunstnerne, som tidligere ikke har våget seg ut på de eksisterende plattformene. Denne tilliten er det vanskelig for andre å kopiere, sier han.
Han forteller at aktører som Fineart har en stor del av markedet de prøver å nå ut til.
– Men vi vil gjerne nå en bredere målgruppe enn de som går på gallerier. Vi ser en ny generasjon blant kunstinteresserte. Vi ser også at bedrifter er mer opptatt av å skape attraktive arbeidsmiljøer. Vi tror på å kombinere satsningen på bedrifter og private. Det gjør oss unike. I tillegg kan man ta direkte kontakt med kunstneren og besøke atelierene deres og få historien bak kunsten. Kombinasjonen av det fysiske og det digitale er også noe som nesten ingen andre gjør, sier han.
Hentet liten runde fra kjente gründere
Atelier gjennomførte nylig en emisjon der det ble tegnet nye aksjer for 1,4 millioner kroner. Da fikk de med seg David Baum, Murshid Ali og Kimberly Larsen som nye aksjonærer.
David Baum, gründer av Monner og Finstart Nordic, har spyttet inn 1,025 millioner kroner, gjennom sitt investeringsselskap Stonehaven Ventures, og går også inn i styret.
– Atelier representerer noe helt nytt, både for kunstinteresserte, samlere og for kunstnerne selv. De har også lansert et helt nytt tilbud i bedriftsmarkedet som det første av sitt slag. Selskapet har et veldig godt team og er i en fase der mitt bidrag som styremedlem og støttespiller kan være verdifullt, sier David Baum i et skriv fra selskapet.
Med seg i styret, får han også med seg Kimberly Larsen, (gründer av timetoRiot).
Agnes Dyvik, tidligere grïunder av Vio, har også bistått selskapet samtidig som hun jobber med sin doktorgrad i entreprenørskap.
Murshid Ali, som tidligere har gründet Huddlestock og Norsk Solar, går inn med en symbolsk sum på 100.000 kroner.
I tillegg har selskapet fått 650.000 kroner fra Innovasjon Norge og 350.000 kroner fra Kulturrådet, og har flyttet inn på Startuplab.
– Vi er fire som jobber fulltid og to som jobber deltid. Nå har vi nok penger til å ansette disse. Vi kommer til å hente mer penger mot slutten av neste år for å satse mer internasjonalt. Nå blir største utfordring å skalere den tekniske plattformen på en effektiv og god måte. Vi har kommet langt, men vi må videreutvikle det vi har, sier Von Hanno.