Kjører digital Startup Extreme: Slik skal de sikre «ekstreme vibber»

Mingling rundt bålet og raftingtur må vike. Startup Extreme vil likevel skape god stemning for deltakerne i sommer.

Publisert Sist oppdatert

I likhet med de aller fleste konferansene og arrangementene i år, har Startup Extreme måtte innse at det ikke blir ville tilstander i Voss i sommer.

Men de vil ikke lukke dørene helt.

– Vi kan ikke gjenskape Startup Extreme slik den vanligvis ville vært med samtaler rundt bålet, se den vakre naturen på Voss og fallskjermhopp. Men jeg tror vi kan få til noe bra gjennom et online arrangement, sier arrangement-sjef Bjørn Lapakko.

– Vi vil blant annet bygge et studio på Voss, og elementene av det å ta sjanser og møte nye mennesker skal fremdeles være der, legger han til.

Han forteller at de også planlegger å gi følelsen av ekstremsport gjennom tv-sendinger.

– Ta for eksempel basehopp. Det innebærer en tre timer lang fjelltur før man faktisk får hoppet, og fra et slow-tv-perspektiv kan det være interessant og morsomt. Det vil gi en «Startup Extreme Vibe», selv om man fremdeles sitter trygg hjemme. Men dette vil være mer sekundært. Det vi vil fokusere mest på er at mennesker får kontakt med hverandre. Møte noen de ikke har møtt før. Så blir ekstremsporten mer sekundær, sier Lapakko.

Startup Extreme-sjef Bjørn Lapakko
Startup Extreme-sjef Bjørn Lapakko

Chatterom fra nittitallet

– Hvordan gjenskaper man det med å spise pølse rundt bålet sammen og være ute i skogen?

– Det er jo en utfordring. Men det jeg har sett hos andre den siste tiden, er at de fleste arrangementer om dagen er streaminger av Zoom-samtaler. Det har blitt bygget fine studioer, men det er veldig en-dimensjonelt. En profil står i 40 minutter og snakker, og publikum har kun et chat-vindu de kan snakke i, sier han - og legger til at selv om man ikke kan ha rafting, bør man ikke sette seg på det laveste teknologi-nivået.

– Vi har hatt chatterom helt siden nittitallet. Det ville ikke vært "Extreme" hvis folk bare satt og snakket i chatrommet.

Lapakko forteller at det har blitt mange relativt like digitale arrangementer i det siste.

– Jeg synes det er veldig rart, fordi vi har så mye teknologi vi kan benytte oss av. Vi kan finne mer innovative løsninger på det.

Han påpeker at det også er mye vanskeligere å holde oppmerksomheten over lengre tid digitalt.

– Hvis man sitter der i 40 minutter på Zoom, er det veldig lett å snike seg innom andre åpne vinduer, og forsvinne.

TedTalk-format

– Planen er å ha flere keynotes og paneler, men kortere. Jeg tror det er mye bedre med «Ted Talk» lengte på ca 15 minutt, og heller flere pauser mellom. Og i pausene kan man heller plukke opp telefonen og prate med noen nye bekjentskaper, sier han.

Et av tilbudene Lapakko ser for seg, er «premium»-billetter, med ekstra tilrettelegging.

– Der kan vi kurere hele programmet, koble folk sammen, slik at man får en mail om morgenen, og telefonnummer på folk man bør ta en prat med i en av pausene. I tillegg kan vi ha private mingle-arrangement.

Han legger til at programmet for dagene også kommer til å bli mye kortere.

– Vi kan ikke holde folks oppmerksomhet digitalt i mange timer. Så det vi tenker er at de to dagene vi skulle hatt arrangementet i juni, har vi to timer med primærprogram, som keynotes, panel og workshops. Og utover det, er det ingen grenser for hva vi kan gjøre.

Lapakko forteller at planen er å ha hovedarrangementet på ettermiddagen.

– På den måten er det morgen i San Fransisco, og kveld i Japan, slik at vi kan få med flere fra hele verden.

Og for å sørge for at folk presser sine egne grenser, og samtidig er sosiale, vil Lapakko også inkorporere e-sport.

– Der kan vi pushe grensene. For man trenger bare hodetelefoner, og så kan du hoppe inn i noe ukjent. Det er mange spill vi kan bruke, Fortnite, Minecraft. Og har man ikke spilt før, kan det være utfordringen. Men man har ikke nødvendigvis prøvd rafting før man dro til Voss heller.

Betalte billetter

Lapakko forteller at mange allerede hadde kjøpt billetter til Startup Extreme, i god til før corona.

– Vi har vært i kontakt med de fleste av de 260 som har bestilt, og flytter billettene deres over til neste år, i tillegg til at de får tilgang til det som skjer i år.

Han legger til at prisen på årets arrangement blir en helt annen.

– Det vil koste like mye som en øl. Premiumbillettene vil koste det samme som startup-billetten ville ha kostet på Voss. Men for hovedprogrammet blir det ikke mye.

Lapakko er usikker på hvor mange som vil hive seg på.

– Det er vanskelig å si. Vi håper å få til 700, som var det samme som deltok på Voss i fjor. Men dette er nytt territorium. Frem til nå har de fleste digitale arrangement vært gratis, og det er først nå ting begynner å koste. I tillegg er det midt på sommeren, og vi vet ikke hvordan ting ser ut da, sier han og legger til:

– Jeg vil ikke «telle kyllingene før eggene er klekket».