I et håp om å snu corona-krisen til noe positivt, har flere akselerator-programmer nå blitt digitale. Både TheFactory, Startup Norway og Katapult har måttet stenge de fysiske programmene sine og gått over til digitale flater.
Annonse
– Vår bedrift er myntet på mye en-til-en interaksjon, og over natten var plutselig det vi driver med blitt ulovlig. Alt av konferanser, seminarer og frokostmøter måtte avlyses, sier daglig leder i TheFactory, Ingar Bentsen, til Shifter.
Bentsen forteller at de allerede var i gang med å flytte mer og mer av programmene sine over på digitale plattformer, for å kunne nå et bredere publikum.
– Vi kjørte et webinar med 80 deltakere, og vi fikk virkelig sansen for den digitale plattformen, forteller han og legger til:
Annonse
– Så skjer jo dette, som gjør at vi MÅ tenke nytt, og gjøre dette med en gang.
Han forteller at TheFactory nå skal «rebrande» hele akselerator-programmet til «TheFactory Academy».
– Det blir litt som en høgskole, med flere valgmuligheter og spor, forteller han.
«Akademiet» skal ledes av Raja Skogland, og starter allerede i denne uken.
Annonse
– Vi starter med en gratis online-akselerator, «Grundr Academy», et modulbasert program for alle som vil lære mer om det å være gründer, forteller Bentsen.
Leter etter «hjemmegründere»
Annonse
TheFactory har også valgt å legge programmet åpent.
– Vi hadde en pris på det, men velger å legge det ut gratis – som en del av den nasjonale dugnaden for oppstartsmiljøet. Til alle som nå sitter hjemme og kjeder seg, sier han - og legger til at det kan ligge mange skjulte skatter der.
Annonse
– Tenk på hvor mange smarte mennesker som sitter hjemme, som nå har mer tid til å utforske de gode ideene. Her ønsker vi å hjelpe, det være seg en person eller hundre. For vi tror det kan skapes noen bra ting nå.
Samtidig lanserer de også Startup Academy og Scaleup Academy, som vil være mer en til en.
– Der vil det være litt mer erfarne gründere. De som i disse tider spesielt har behov for å komme i posisjon. Vi sitter fremdeles på et stort nettverk av investorer, men det vil være mer jobb enn før for de store casene å skaffe penger, forklarer han.
Gründer-delen skal være åpen for alle, forteller Bentsen, men at alle må gjennom en søknadsprosess.
– Vi vil kvalifisere alle brukerne, slik at vi vet at de passer til programmene. Dette er mennesker vi skal ha mye interaksjon med fremover, selv om det er digitalt.
Ikke bare svarte natta
Over tid skal de også bygge ut «akademiet» med flere moduler.
– Med denne krisen har vi måttet gjøre det gründere ofte gjør når det stormer litt, og kaste oss rundt, og teste dette i markedet tidligere enn planlagt, istedenfor å programmere det helt ferdig.
Bentsen legger til at de nå ser på hvilke programmer som passer best «på skjerm».
– Vi har gjennomført syv programmer med mentorer tidligere, nå blir det testing.
Og Bentsen har tro på at ikke alt er mørkt i disse tider.
– Det som kjennetegner gründerne er jo den standhaftigheten. Det ser man spesielt med mer erfarne gründere. Det å bootstrappe er de verdensmestere på. Så for noen vil det være slik at man tenker: «Ok, dette er den nye hverdagen. Det kan også gi muligheter», sier han.
– Det er ikke bare svarte natta. Det er forferdelig trist, det vi står i nå, men det kan også gi gode muligheter til å bidra og hjelpe til på nye måter.
Bygget tv-studio
Også Startup Norway og Angel Challenge fikk sin virksomhet snudd på hodet over natten.
– Vi var forberedt på at vi ville bli påvirket, spesielt på event-siden, men det skjedde litt bråere enn vi hadde trodd, forteller Funding Partner i Startup Norway, Knut Wien.
Han forklarer at de vanligvis har kurs og eventer to dager i uka, og reiser rundt i ni byer.
– Vi måtte stille oss spørsmålet om vi skulle stoppe alt det vi holdt på med, sette det på pause, eller kjøre digitalt.
De starter nå opp et eget tv-studio i lokalene til Startup Norway, for fremdeles å kunne holde kurs og samlinger.
– Alle kursene vil nå bli heldigitale, og vi kjører et profesjonelt live-studio med et lite produksjonsteam.
Wien forteller at de har fått med seg produksjonseksperter og vil kjøre tre timers fagsesjoner på web.
– Der publikum vanligvis ville vært, skal vi istedenfor ha en skjerm hvor folk kan logge seg på med webcamera, forklarer han.
Digital mingling
Allerede i går startet første «sending» fra studioet.
– Vi starter med det som skulle ha vært en mingle-session, med 18 startups og 20 investorer.
Wien forteller at de også gjør om kursene de vanligvis kjører sammen med Innovasjon Norge, Fundraising for startups.
– Der bruker vi vanligvis å ha 10-15 gründere. Det skulle vi hatt i Nord-Norge nå om en måned. Her åpner vi nå for alle interesserte. Istedenfor å levere til en liten gruppe, og kjører en til en, vil vi nå få dette ut til flere, forklarer han.
Selv gleder Wien seg over å nå bli en mer digital tjeneste.
– Jeg er en tech-nerd og elsker å leke med produksjon av arrangementer, så dette er gøy, sier han.
Han legger til at den nye situasjonen gjør at det også er mer aksept for digitale løsninger på mottakersiden.
– Vanligvis kommer det tilbakemeldinger om at det er bedre med fysiske møter og reise til andre byer. Nå vil nok flere se at det ikke er så stor forskjell, og at man faktisk kan kunne mange reisetimer på dette og at den tiden man nå bruker sammen på web blir bedre.