Klarnas metode: Bygget «interne startups», mens ledergruppen jobbet som investorer
I Klarna «eier» alle team et problem og står så godt som fritt til å løse det. Klarnas globale produktsjef David Fock forteller hvordan den svenske fintech-giganten gjennomførte en «total remake» av organisasjonen.
I 2016 nådde Klarna veis ende som rendyrket B2B-selskap, som hjalp nettbutikker med å få betalt. Klarna Checkout var lansert og appen førte til at selskapet ble betydelig mer opptatt av å tilby best mulig kundeopplevelse.
Der et sted fødtes dagens hovedstrategi: «vi hjelper butikkeierne gjennom å fokusere på kunden».
– Vi brukte nesten et helt år på å utforme strategien. Vi omformet hele selskapet og vår «operating model», forteller Fock.
Jobber du i en oppstartsbedrift med sårbar økonomi? Kjøp SHIFTER+ til 1290,- per år
Bestill her
Jobber du i en oppstartsbedrift med sårbar økonomi? Kjøp SHIFTER+ til 129,- per mnd
Bestill her