David Fock, global produktsjef i Klarna forteller om hvordan selskapet helt gjorde om på organisasjonsstrukturen da selskapet gikk fra et strikt B2B-fokus til å bli en forbrukerrettet selskap.
David Fock, global produktsjef i Klarna forteller om hvordan selskapet helt gjorde om på organisasjonsstrukturen da selskapet gikk fra et strikt B2B-fokus til å bli en forbrukerrettet selskap.

Klarnas metode: Bygget «interne startups», mens ledergruppen jobbet som investorer

I Klarna «eier» alle team et problem og står så godt som fritt til å løse det. Klarnas globale produktsjef David Fock forteller hvordan den svenske fintech-giganten gjennomførte en «total remake» av organisasjonen.

Publisert

I 2016 nådde Klarna veis ende som rendyrket B2B-selskap, som hjalp nettbutikker med å få betalt. Klarna Checkout var lansert og appen førte til at selskapet ble betydelig mer opptatt av å tilby best mulig kundeopplevelse.

Der et sted fødtes dagens hovedstrategi: «vi hjelper butikkeierne gjennom å fokusere på kunden».

– Vi brukte nesten et helt år på å utforme strategien. Vi omformet hele selskapet og vår «operating model», forteller Fock.

For å lese artikkelen må du ha abonnement på Shifter+

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Årsabonnement på SHIFTER+
3690,- per år



Bestill her

Månedsabonnement på SHIFTER+
369,- per mnd



Bestill her

Jobber du i en oppstartsbedrift med sårbar økonomi? Kjøp SHIFTER+ til 1290,- per år

Bestill her

Jobber du i en oppstartsbedrift med sårbar økonomi? Kjøp SHIFTER+ til 129,- per mnd

Bestill her