Klokkegründer Paal Friele Grung har solgt VM-klokker til hele verden. Nå har han for første gang solgt klokker til en Premier League-klubb.
Ikke kaffe, men klokker: Gründer Paal Friele Grung i Berg Watches har solgt klokker siden 2016. Her utenfor kontoret på Bryggen i Bergen.Foto: Kristine Askvik
Tidligere i år laget Berg WatchesArgentina-klokker etter VM-seieren i desember 2022. På klokkene var det inngraverte bilder av legenden Messi, midtbanespiller Enzo Fernández og keeper Emiliano Martinez. Disse er blitt solgt til nærmere 40 land.
Etter tøffe år under pandemien der luksusklokkesalget stupte, endret gründeren strategi og rettet seg inn mot fotballsupporter-markedet.
Nå har Grung gjort sitt første salg til en av de tjue klubbene i Premier League.
Annonse
– Jeg har vært i dialog med flere enn ti Premier League-klubber og prøvd å få til ulike avtaler. Det har vært vanskelig å få til en avtale der begge parter er fornøyde, sier Grung.
Berg Watches
Startet av Paal Friele Grung i 2016
Tre ansatte i Norge og en i Argentina
Leverte første klokker i juli 2017
Laget verdens første «dumme klokker» med chip, slik at man kan betale med dem
Er med i mange bankers fordelsprogrammer
Samarbeid med Curve - en av Europas største nettbanker
Avtale med Bodø/Glimt om egne klokker i 2022
Laget VM-klokker etter Argentina vant fotball-VM i 2022
Lager klokker for Premier League-klubben Brentford
Fra spons til butikk
Men nå har han og selskapet kanskje knekt koden. Etter å ha vært i kontakt med mange av klubbenes sponsoravdelinger, endret Grung taktikk og kontaktet supporterbutikker i stedet.
Det ga resultater hos en av klubbene som ligger midt på tabellen. Snart får kanskje Grung se norske Kristoffer Ajer gå rundt med klokken fra bergensselskapet.
Annonse
– Vi har fått en avtale med Brentford. Vi er veldig fornøyd med avtalen. Dette blir en signalkunde for oss. Klubben er ikke blant de største klubbene, men det er en god avtale for oss. Vi leverer Brentford-klokker i supporterbutikken der nå, forteller Grung.
Onsdag i romjulen gikk Brentford på et stortap (1-4) hjemme mot Wolverhampton, kanskje kan klokkene være en trøst?
Annonse
Klokken som Berg Watches har designet til Brentford er i svart og gull, med bien som logo og stiftelsesåret 1889 i logoen.
– Klokken er klassisk og minimalistisk. Det er ikke en klokke som skriker Brentford, men fansen som vet, de vet, sier Grung.
Annonse
Veien videre til andre klubber
Han beskriver avtalen som en «melk og brød»-avtale som selskapet håper kan gå i flere år fremover. Grung håper avtalen vil åpne dører videre inn til andre klubber.
Hos de største klubbene er det gjerne en inngangssum på 10 millioner kroner for å kunne være med som sponsor. Det er ikke mulig for et selskap som Berg Watches per dags dato, men ambisjonene er der.
– Å selge klokkene via supporterbutikker er en god løsning for oss, sier Grung.
Klokkene selges i butikken for 250 euro av Brentford, og Berg Watches har en profitt på 60 prosent på salget sitt inn til klubben.
Populære Glimt-klokker
Grung har ikke gitt opp å selge til dem som ligger enda høyere på tabellen, som favorittlaget hans Manchester United.
– Jeg har vært i kontakt med dem også, men ikke fått til en avtale der ennå, sier han.
Tidligere har Berg Watches skreddersydd klokker for Bodø/Glimt. Disse er det så langt laget 500 av i quartz og 100 automatiske. De automatiske ble solgt ut på et kvarter.
Tidligere i år inngikk bergensselskapet en sponsoravtale med argentinske landslaget og Grung har vært tre måneder på jobb i Argentina i løpet av det siste året.
Der fikk bedriften også andre oppdragsgivere.
Klokker til luftforsvaret
– Vi laget klokker til generalene i det argentinske luftforsvaret. Vi laget klokkene med temaet Falklandsøyene, for å hedre dem som døde på den argentinske siden under krigen mot Storbritannia i 1983, sier Grung.
Både i møte med militæret i Argentina og fotballklubbene, designer Berg Watches klokkene rundt emosjonelle triggere.
– Fotballklubbene ønsker at klokkene skal reflektere den identiteten klubben har. De ønsker gjerne en folkelig klokke, den skal ikke være for dyr, men samtidig skal den ikke være for billig, sier Grung.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.