Daniel Bentes og Wasim Rashid fra R8 Property og Andreas Solbakken fra Railway.

Kobler proptech og fintech for å lage «ClassPass» for kontorlokaler

Slik ClassPass lar deg booke en gruppetime i trening uavhengig av treningssenter, ønsker Orbit å gjøre det samme for kontorutleiemarkedet.

Publisert

– Vi har laget en helt ny forretningsmodell på hvordan man kan utnytte og bruke kontorlokaler i et bedre format, sier Wasim Rashid, leder for konseptet Orbit, som er utviklet under eiendomsselskapet R8 Property.

Han ble nylig hentet fra en direktørstilling i DNB for å bygge neste generasjons eiendomstjenester.

– Hva er det som er så nytt med Orbit?

– Vi har hentet mye læring fra diverse abonnementstjnester, og spesielt sett på tjenesten ClassPass, en amerikansk tjeneste som lar deg «shoppe» treningstilbud fra ulike treningssentre. Du kan booke den klassetimen som passer deg, uavhengig av treningssenter. Vi tenkte: Hva hvis vi gjorde det samme for eiendomsbransjen, men sett fra brukerens ståsted? Så i stedet for at jeg går til samme kontor hver dag, så kan jeg book den kontorplassen, styrerommet og så videre som passer best for meg, sier han.

– Dette betyr at dere ikke bare kan bruke egne lokaler, men at dere må få med dere andre kontorutleiere på dette?

– Ja, Orbit står adskilt fra R8, og det er åpnet for at andre kan tilby sine lokaler gjennom Orbit. Det er tenkt som en tosidig plattform hvor hvem som helst kan tilby overskuddskapasitet inn i Orbit, forteller Rashid.

Slik blir brukeropplevelsen

– Blir det ikke da krevende å skape en god brukeropplevelse når det er så fragmentert?

– Det er det vi har brukt mest tid på. Vi har bygget en booking-modul fra bunnen av, hvor brukerne kan koble til sin google-kalender og booke kontoret sitt.

– Hvordan ser opplevelsen ut for en bruker?

– Så fort han tegner et abonnement på Orbit, kan han booke et rom. La oss si at et selskap trenger et team-rom i morgen. Da kan de finne det som passer dem best med tanke på størrelse og lokasjon, og deretter booke dette. Når de møter opp, kan de låse opp døren enten vi appen vår eller gjennom et Orbit-kort som også fungerer som et betalingskort. Hvis du for eksempel trenger kaffe eller lunsj til møtet, kan du legge dette på kortet og din arbeidsgiver får én faktura med aggregerte utgifter en gang i mnd, sier han.

Han forteller at nettopp adgangskortet har to funksjoner. Både at det fungerer som et adgangskort, men også at det er et betalingskort. De har fått med seg kortprodusenten Thales, Mastercard, Qpay og norske Aprila Bank stiller med kreditt.

Lanserer med 20 lokasjoner

– Er dette et personlig kort?

– Ja, det er personlig. Og bytter du arbeidsgiver, så endres dette enkelt i appen. Det vi da gjør er å sentralisere identiteten i det fysiske rom som inntil nå har vært desentralisert.

Han forteller at det er frivillig om man ønsker å aktivisere betalingsdelen, og at den kun benyttes hvis kunden ønsker en mer sømløs opplevelse.

– Hvor mange lokasjoner har dere i dag?

– Ved lansering vil vi ha 20 lokasjoner hvor Orbit kan benyttes. Målet vårt er å øke med det samme antallet hvert år de kommende årene, sier Rashid, som understreker at dette er forsiktige kalkyler.

Vil de gi opp «brukergrensesnittet»?

– Men hvorfor vil kontorselskaper være med på dette og gi dere kontrollen over brukergrensesnittet?

– Fordi vi tilrettelegger for at noen kan ta i bruk ledig plass. Vi øker belegget deres. Dessuten mener vi at ingen av «co-working»-aktørene i dag har et godt brukergrensesnitt.

– Hva er forretningsmodellen deres?

– Utleierne får mesteparten av abonnementsavgiften, så tar vi en cut av den. Med et abonnement så kan man bruke dropin-kontorer så mye man vil, så er det en tilleggskost for spesialrom som møterom eller styrerom, sier han.

Tjener relativt godt på eksisterende forretningsmodell

– Hva er deres største utfordring?

– Det er to ting. Den første er å løse dette med fysisk tilgang, sikre at opplevelsen blir god alle steder. Den andre delen handler om at bransjen må forstå forretningsmodellen vår.

– Hva er vanskelig med å forstå den?

– De tjener i dag relativt godt på eksisterende forretningsmodell. Så da spørs det hvor attraktivt det er å gå inn i en ny. Dette gjelder for så vidt for alle bransjer, sier han.

Derfor kombinerer de proptech og fintech

– De som er negative, hva sier de?

– De sier: Dette er kult, men ta gjerne kontakt igjen etter at dere har lansert. Dette har vært en vanlig kommentar hos de fleste vi har snakket med. De ser det litt an, sier han.

– Dette er jo et forsøk på å blande proptech og fintech. Hvorfor gjøre dere det på denne måten?

– All læring viser at man må tenke bransjeglidning når man vil fornye en forretningsmodell. Skal man tenke nytt, kan man ikke bare lansere nettsider og kalle det digitale plattformer. Brukerne bryr seg ikke om bransjer. De ønsker bare den beste opplevelsen, og den får du først når du setter deg inn i brukerens ståsted og utvikler tjenester for han/henne, uten å tenke bransjer, sier Rashid, og legger til at de vil lansere konseptet 30. oktober.