Karl Munthe-Kaas i Kolonial.no. Foto: Per-Ivar Nikolaisen
Karl Munthe-Kaas i Kolonial.no. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Kolonial runder en milliard i omsetning: Vokser raskere enn før og raskere enn Amazon.

Etter en tid med moderat vekst, har nå nettmat-selskapet Kolonial.no skrudd på markedsføringskrana og opplever en vekst som plasserer dem over en milliard i omsetning i løpet av et år.

Publisert   Sist oppdatert

– Vi vokser som aldri før, sier gründer og daglig leder Karl Munthe-Kaas til Shifter etter at de onsdag rundet en milliard i omsetning, som er en milepæl for selskapet.

– Dere omsatte for 914 millioner i fjor og har nå nådd en milliard etter årets ellevte måned. Dere vil lande på rundt 1,1 milliard i år, en vekst på rundt 20 prosent. Det er ikke like kraftig vekst som tidligere, er det?

– Jo, vi har gjennom 2018 og ut i 2019 brukt tid på rigge operasjonen. Når vi nå gir gass på markedsføringen og tilbudssiden, så vokser vi raskere enn før.

– Hva vil det si?

– Vi har i den siste perioden i 2019 hatt en vekst på 30-40 prosent. Amazon er bygget på 30 prosent vekst. Vi håper vi skal få til mer enn det, sier Munthe-Kaas.

Han forteller at de når de nå vokser så fort som de gjør, er det viktig at de både klarer å ønske kunder og nye kollegaer velkommen på en bra måte.

– Samtidig som operasjonen skal kunne håndtere så stor vekst. I år har dette gått veldig bra, sier Munthe-Kaas.

Ifølge rapporten "Norsk E-Handel", som ble publisert i september 2019 av Dibs, kommer det frem at 1 av 4 nordmenn har handlet matvarer på nett. Dette er en økning på 21 prosent fra 2018.