Regionssjef for Bolt i Nord-Europa, Nils Wijkmark.

Konkurransen i taximarkedet øker. Uber-konkurrenten Bolt i gang i Oslo

Bolt er mest kjent i Norge for sine grønne sparkesykler. Fra 20. januar vil deres logo også pryde taxier i Oslo.

Publisert Sist oppdatert

I fjor lanserte det europeiske transportplattformselskapet Bolt sine elsparkesykler i Norge. I dag lanserer de sin drosjetjeneste i Oslo, som de mener tilbyr bedre priser til sjåfører og passasjerer enn konkurrentene.

– Den nye drosjeloven åpner opp for muligheter som gjør det mulig å tilby en tjeneste som passer både førere og passasjerer bedre, sier regionssjef for Bolt i Nord-Europa, Nils Wijkmark, i en pressemelding.

Bolt tar som varslet 0 prosent i provisjon de første tre månedene, fra sjåførene som registrerte seg før 10. januar - og 15 prosent for de som kom inn etter det. Konkurrenten Uber tar 25 prosent av inntjeningen til sjåførene som kjører under deres fane.

Satser på bærekraf

Wijkmark forklarer at de med denne lanseringen er et steg nærmere selskapets hovedmål; å bidra til mer bærekraftig transport. I tjenesten får førere som kjører en klimavennlig bil mulighet til å kjøre i kategorien «Grønn». Denne kategorien koster det samme for passasjerene som standardkategorien «Bolt».

– Å ha muligheten til å velge en klimavennlig bil som ikke er dyrere å velge enn standardkategorien vil hjelpe passasjerer med å ta et grønnere valg. Med våre elsparkesykler og rimelige drosjetjeneste betyr det at vi kan tilby en omfattende transporttjeneste som vil bidra til å redusere biltrafikken, spesielt i storbyer. Alt dette er et viktig og riktig steg på veien mot et mer bærekraftig samfunn, avslutter han.

Kommet for å bli

Tidligere i januar kunne Shifter melde at antallet drosjeløyver i Oslo har økt med 25 prosent siden den nye drosjelover trådte i kraft i november 2020. Det er mindre enn Bymiljøetaten regnet med, og de peker på pandemien som en viktig grunn til at trykket ikke har vært så stort.

Samtidig har E24 meldt at flere tradisjonelle drosjeoperatører forbyr sine ansatte å kjøre for de nye aktørene.

– Vi forstår at dette er vanskelig, men nå som markedet er åpent vil mange flere ta drosje enn tidligere. Det viser all innsikt vi har fra de andre markedene vi opererer i. I tillegg har vi som nevnt satt ned avgiften så lavt som mulig. Jeg håper at sentralene som forbyr er villige til å gå i dialog, slik at sjåførene deres får muligheten til å ta så mange kjøreoppdrag som mulig. Det nye markedet har kommet for å bli, sa Wijkmark i den anledning.