Konkurs for Investinor-selskap: Skulle hjelpe nordmenn i Kina
Go Digital China måtte gi opp.
– Investinor realiserer et tap på vel 16 millioner kroner i Go Digital China. Dette er naturligvis synd, men som venture-investor er vi innforstått med at risikoen er høy, sier Patrick Sandahl, investeringsdirektør i det statlige investeringsselskapet Investinor, til Finansavisen som bragte nyheten om at selskapet er konkurs.
Go Digital China leverte en markedsføringsplattform som spesialiserer seg på å gi vestlige selskaper og merkevarer eksponering mot kinesiske kunder.
Investinor gikk inn i selskapet første gang i 2019. Det siste året har tidligere Innovasjon Norge-sjef Anita Krohn Traaseth vært styreleder i selskapet. Hun forteller i artikkelen om en restruktureringsplan som ikke ga resultater, og at aksjonærene manglet penger til å fullføre planen.
– Flere initiativ ble igangsatt, og én av aksjonærene kom med overtakelsestilbud for å redde selskapet. Tilbudet forutsatte enstemmig aksept fra alle aksjonærer. Slik aksept ble ikke oppnådd. Når det ikke forelå flere reelle løsningsalternativer, eller holdepunkter for bedring av selskapets økonomi, måtte styret naturlig nok utøve sin handlingsplikt, og vi besluttet enstemmig å begjære oppbud, kommenterer Krohn Traaseth overfor Finansavisen.
Det pekes på flere forhold som har vært krevende for det som mange åpenbart så på som en god idé i utgangspunktet. Korona-pandemien, Ukraina-krigen, økt spenning mellom Kina og Vesten, samt svakere makroøkonomi har ført til at vestlige selskaper har blitt mer lunkne til å satse i det kinesiske markedet.