F.v. Styreleder Dag Honningsvåg, CEO Carl Wilhelm Vedvik og produksjef og majoritetseier Jo Hansæl i Adline.

Konkurs med milliongjeld i november: Nå satser Adline på ny med frisk kapital i banken

Etter nedturen i høst, har gründerne samlet tung kompetanse og friske millioner til nysatsing i et kriserammet annonsemarked.

Publisert Sist oppdatert

På tampen av fjoråret måtte mediegründerne Dag Honningsvåg og Jo Hansæl gå til skifteretten med oppstartselskapet sitt, Adline, tidligere BylineMe.

– På slutten forsøkte vi å dreie selskapet mot en annonsedelen av plattformen. Men da hadde vi dratt det så langt at eksisterende investorer trakk seg ut, i fjor sommer. Vi forsøkte, men klarte ikke å få på plass ny kapital, forteller Hansæl.

Kort tid etterpå har duoen likevel klart å stable et nytt selskap ved samme navn på beina. Nå har de hentet 5 millioner kroner til å satse i det digitale annonsemarkedet, som er hardt rammet av virusutbruddet.

Millioner tapt

«Gamle» Adline startet under navnet BylineMe i 2016, og var i utgangspunktet en markedsplass for artikler og frilansjournliaster. Tjenesten ble av diverse medier omtalt som et Airbnb for journalister, og fikk innpass i Are Traasdahls Propeller-program, som skulle hjelpe norske bedrifter med å etablere seg i USA. Men gjennombruddet lot vente på seg, til tross for positive signaler fra noen av verdens største mediehus. Det ble pivotert både to og tre ganger, og selskapet satset etterhvert tungt på annonsemarkedet. Under navnet Adline fikk de med seg investeringsselskapet Momentum på laget, som senere har investert i blant andre Spacemaker og Dyrekassen. Etterhvert kom også Arkwright inn på eiersiden.

Ifølge boinnretningen fra november, som også er omtalt av Finansavisen, ble det til sammen skutt inn 11,8 millioner kroner i egenkapital i selskapet, samt gitt konvertible lån på 3,2 millioner kroner og lån fra Innovasjon Norge på 2,4 millioner kroner. Alt gikk tapt da selskapet gikk konkurs.

– Men jeg opplevde stor støtte og forståelse da vi måtte gi oss, og prosessen var veldig ryddig, understreker Hansæl.

Også Honningsvåg forteller om et intenst arbeid for å lande ny finansiering i fjor høst, og at forholdet til både Momentum og Arkwright er godt i dag, selv om midlene gikk tapt.

– Jeg har ingen problemer med å gå til dem i dag, med et godt investeringscase. Man kan ikke drive med lettvinthet eller ha svin på skogen om man skal være i dette gründermiljøet. Man må være villig til å ha «skin in the game». Og det hadde vi, sier han.

Samler kompetanse

Samme dag som styret begjærte oppbud i det gamle selskapet, 20. november 2019, ble et nytt selskap ved navn Adline Professionals AS registrert i enhetsregisteret. Honningsvåg og Hansæl ville prøve igjen, og kjøpte teknologien fra boet. Den nye SaaS-plattformen er bygd på denne teknologien, forteller Hansæl, men understreker at konseptet er videreutviklet og fremstår som helt nytt.

– Gamle Adline var på en måte forløperen til dette. Men det er ikke en restart, det er en nysatsing, sier han.

Honningsvåg er styreleder også i det nye selskapet, mens Hansæl er produktsjef i tillegg til styremedlem. I styret sitter også Managing Partner i det nyopprettede investerings- og rådgivningsselskapet Cyrus AS, Jakob Greger Gravdal, som er tidligere investeringsdirektør i Verdane Capital. Engleinvestor Andreas Wirsching fra samme selskap sitter også i styret.

Nå har selskapet hentet inn 5 millioner kroner i ny kapital til å satse på annonsetjenesten, en AI-støttet SaaS-plattform som lover å «strømlinjeforme digital markedsføring og annonsering». Det er tre investorer som står bak innsprøytningen, og drøyt fire av fem millioner kommer fra Simula Innovation og Grunde Eriksens Altitude Capital.

Ny daglig leder har de også funnet, i Carl Wilhelm Vedvik. Han står også oppført som medgründer. Vedvik ble kjent med Adline i 2018, da han var kunde gjennom sin daværende arbeidsgiver Sherpa Marketing.

Carl Wilhelm Vedvik er daglig leder i Adline.

Satser internasjonalt

– Målet er å gjøre digital markedsføring enkelt og ukomplisert. Vi skal disrupte ved å forenkle, sier Vedvik.

Han forteller at selskapet fort vil skalere internasjonalt, og målsetningen for året er å få inn nok betalende kunder til å kjøre en ny investeringsrunde i første kvartal 2021. Strategien innebærer også i stor grad å danne partnerskap rundt om i verden.

– Dette er en forenkla plattform hvor vi har tatt bort 80 prosent av funksjonaliteten man ikke trenger. Vi har skrellet den ned til «bare minimum». Alt man må gjøre, er å putte inn innhold, og så, ved ett klikk, får man det ut på tvers av kanaler, forklarer Vedvik.

På toppen av innholdsbyggeren og distribueringsteknologien, ligger det algoritmer som hver fjerde time skal «flytte budsjettet» slik at pengene til enhver tid brukes på de mest effektive annonsene. Foreløpig støtter systemet Facebook, Instagram og Googles ulike plattformer. LinkedIn er ifølge Vedvik «rett rundt hjørnet».