Gründerduoen Kristoffer Kvam og Elisabeth Falch Slinning i Smoc.ai.

Konseptet deres «kjøper» lojalitet av kundene: Får et av landets mest aktive tech-fond i ryggen

Gründerduo hoppet av toppjobber i Telenor for å satse på egen idé. Backes av tech-toppene i Gvalue Invest.

Publisert Sist oppdatert

Fire måneder i pappaperm på en «øde øy» ble starten på den nye AI-drevne annonseplattformen Smoc.ai, som drives av gründerduoen Kristoffer Kvam og Elisabeth Falch Slinning, begge Telenor-avhoppere.

Opprinnelig var tanken å lage en ny mobiloperatør, men grunnet stort behov for oppstartskapital gjorde de tidlig «en klassisk pivot» og satset mot annonsemarkedet.

– Konseptet er relevant innenfor en rekke industrier. Nå ser vi ekstremt mye «traction», hevder Kvam, som er daglig leder i selskapet.

Skreddersydd for unge

SaaS-plattformen dreier rundt partnersamarbeid og å belønne de som bruker tid på ulike annonser. Og annonsene legger i stor grad opp til samtale og interaksjon drevet av chatbots og annen AI. Eksempelvis kan en videoavspilling gi bonus i form av minutter med gratis parkering eller kaffekopp. En slik modell har blitt testet i samarbeid med Onepark, ifølge selskapet med konverteringsrate på 50 prosent.

Selv drar gründerne paralleller til populære mobilspill, der man ofte får et valg om å se en reklame eller ikke, og dersom man velger reklamen, får man eksempelvis et ekstra liv i spillet. Slik mener Smoc.ai å demonstrere at en større andel unge er innenfor rekkevidde gjennom deres plattform.

– Vi overfører dette til bedrifters dialog med forbrukere. Ved å belønne folk for deres deltakelse i samtaler med bedriftene gir man dem et ekstra insentiv til å engasjere seg. Belønningen kan være bedriftenes eget lojalitetsprogram, rabatter eller donasjon til veldige formål, sier Kvam.

Selskapet ble etablert for et knapt år siden, og allerede har duoen landet en rekke partnere som vil bruke konseptet, vunnet Angel Challenge, samt fått investeringsfondet Gvalue Invest på eiersiden. Fondet som ledes av IT-profilene Stein Erik Moe og Rolv-Erik Spilling har flere av landets mest omtalte startups i porteføljen, inkludert Tise, Cavai og No Isolation. I tillegg har gründeren bak Hjemmelegene, Raman Bhatnagar, investert og gått inn i styret til selskapet.

Nå har Smoc.ai sikret andre runde med Innovasjon Norge-støtte på 800.000 kroner og er i ferd med å lukke en emisjon på 2,5 millioner kroner.

Verdi før vekst

Koden som Kvam skrev i pappaperm er fortsatt grunnsteinen i selskapet, men det tok noe tid fra det ble gjort til han hoppet av posisjonen som sjef for Telenors data- og innsiktsavdeling. Produktsjef Falch Slinning fratrådte på sin side posisjonen som prosjektleder for personvern og data i samme selskap.

Begge hoppet av før investorene var på plass.

– Her kan vi eie markedet. I verden, sier en selvsikker Falch Slinning, men presiserer at de starter i Norge for så å vende blikket utover.

– Vi kommer til å ha en bra vekst i år, og en tidobling neste år, mener Kvam, uten å ville gå inn på hva det betyr i absolutte tall. Han avslører imidlertid at de jobber med et scenario der selskapet går breakeven allerede neste år.

– Kunderverdien må leveres og skaleres før vi kan vokse. Vi skynder oss litt rolig, sier han.

– Men annonsemarkedet er trangt, med mange store aktører. Hvordan kan dere lykkes?

– Datamodellen og det som ligger under, den smartnessen gjør det unikt. Grunnideen er robust. Andre jobber med NLP, men vår approach er så kraftfull. De fleste “conversational marketing”-aktørene satser på å øke “return on ad spend”. Vi går ned til kundelojalitet og skal bygge nye inntekter gjennom denne markedsføringen. På en måte kundene elsker, sier han.

– Hva skal til for å overbevise potensielle kunder om å satse på en startup fremfor store, etablerte?

– En viktig del av det vi driver med, er storytellingen rundt selskapet. Og så driver vi hele tiden på med å investere i en så enkel som mulig verdikjede. Mesteparten av kapitalen som nå hentes er for å forsterket salget, og det ser lovende ut, sier Falch Slinning.