konsulent
Konsulent-jeger Henrik Lie-Nielsen vil kjøpe minst 10 selskaper
Investeringsselskapet Amp Eleven lanserer Born Digital, som skal investere penger i konsulentbransjen.
Seriegründer Henrik Lie-Nielsen har vært hyperaktiv i det nordiske tech-miljøet de siste årene, og har investert i både fond og oppstartsselskaper. På lista står for eksempel Sondo, Momentum, Shortcut, Kravia og Stacc - og for øvrig var han også en av de tidligste investorene i Shifter. Gjennom Amp Eleven er han nå godt i gang med et nytt ambisiøst prosjekt.
Målet med det som beskrives som et «selskapsøkosystem» er å investere i fremtidens konsulentselskaper. Allerede ved oppstart består Born Digital av ti teknologiorienterte konsulentselskaper med nær 400 ansatte. Planen er å investere mer enn 300 millioner kroner og samle 20-30 selskaper i gruppen i løpet av de neste 3 årene.
Ifølge Finansavisen som først hadde saken, har Henrik Lie-Nielsen 100 selskaper på utkikkslisten.
– Vår ambisjon er å kombinere det beste fra to verdener: benytte fordelene ved å være liten og smidig, samtidig som man deltar i et større kompetanse-, kunde- og rekrutteringsnettverk via Born Digital. Vi bygger ikke enda et stort selskap, men heller et økosystem, sier Henrik Lie-Nielsen, styreleder i Born Digital og managing partner i Amp Eleven, i en pressemelding.
Ekspertise
Med nærmere 400 eksperter fordelt på ti selskaper blir Born Digital en betydelig nordisk aktør som utfordrer de tradisjonelle konsulentselskapene, ifølge Lie-Nielsen. Born Digital-selskapene tilbyr et bredt spekter av konsulenttjenester og har spisskompteanse innen områder som UX, design og markedsføring, programvareutvikling, cybersikkerhet og kunstig intelligens, samt strategi og rådgivning.
Totale inntekter i 2023 for de nåværende Born Digital-selskapene er rundt 380 millioner svenske kroner, med en vekst på mer enn 30 prosent fra 2022.
Alle selskapene innen Born Digital skal fortsette med sine respektive brands og identiteter. "Don´t mess with what works" er et av hovedprinsippene for born-strukturen, og det viktigste målet er å hjelpe selskapene med å lykkes med sine respektive mål og ambisjoner, påpeker Lie-Nielsen.
Mål om omsetning på 1,5 milliarder kroner
Ambisjonen er å fortsette å vokse både organisk og gjennom oppkjøp, og samle 20 til 30 selskaper under Born-paraplyen innen tre år. Tanken er å fortsette å ekspandere videre med Norden som hovedmarked.
For å nå målsettingen om 1,5 milliarder kroner i omsetning planlegger born digital både å starte selskaper sammen med ambisiøse gründerteam, kjøpe seg inn i eksisterende, veldrevne konsulentselskaper, samt å bidra til at de eksisterende selskapene vokser.
– Selskapene vi ser etter er typisk entreprenørdrevne konsulentselskaper med høy vekst, bra lønnsomhet, sterkt brand og et tydelig og gjerne nisjet tjenestetilbud. Vi har knall-tro på dette markedet fremover. Hvis det er én ting som er sikkert, er det at det vil være etterspørsel etter høyt kompetente mennesker innenfor teknologiutvikling og i grensesnittet mellom IT og forretning i lang, lang tid fremover, avslutter Lie-Nielsen.
Tørt krutt på bok
Henrik Lie-Nielsen har for øvrig godt med tørt krutt å fyre av etter at Verdane kjøpte seg inn i porteføljen i fjor - til et beløp på mellom 300 og 400 millioner kroner.
– Dette samarbeidet gjør at vi kan bidra til at ambisiøse, rasktvoksende selskaper kan skalere veksten ytterligere. Vi er svært glade for å være med på laget til Henrik Lie-Nielsen og hans team etter denne transaksjonen, og vi vil sørge for at Amp Eleven-porteføljeselskapene får den nødvendige støtten og verktøyene for å utvikle seg til ledende europeiske selskaper innenfor sin nisje, sa Verdane-partner Johnny Rindahl i en pressemelding den gangen.
Nå kjører de altså på.