Finflom

Kortgigant skal hjelpe norske flomgründere

Mastercard skal bidra til at naturfarestartupen 7Analytics får flere kunder.

Teamet i 7Analytics

Shifter har i flere artikler omtalt klimateknologiselskapet som nå er valgt ut som et av fem selskaper som denne høsten skal være med i Mastercards innovasjonsprogram for bærekraft: Lighthouse MASSIV.

7Analytics bruker geodata til å redusere klimarisiko for bygninger og infrastruktur. Selskapet har utviklet et verktøy som ved hjelp av hydrologi, geologi og datavitenskap gjør det mulig å forutsi risiko for oversvømmelse og jordskred med langt høyere presisjon enn tidligere. Kunnskapen kan brukes både til å sikre eksisterende bygg og infrastruktur, og til å bygge mer klimasikkert i fremtiden.

Selv om det for den utenforstående kan virke noe underlig at en naturfare-startup skal dra nytte av et samarbeid med en betalingsgignat som Mastercard - det er det ikke for gründer Helge Jørgensen i 7Analytics.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

– Vi er ydmyke, stolte og svært spente over å være en del av MASSIV-programmet, som fokuserer på å skalere bærekraftige virksomheter. Hos 7Analytics jobber vi med å forstå naturen og gjøre kunnskapen tilgjengelig for alle. I en verden der mennesker, bedrifter og byer må tilpasse seg økt klimarisiko, øker behovet for kunnskap. Vi ser stort potensial i å samarbeide med finansinstitusjonene som støtter MASSIV. Deres fokus på risiko og omfang vil hjelpe oss med å spre kunnskapen dit den trengs mest, sier Jørgensen, som også er daglig leder i 7Analytics.

Mastercard har arrangert Lighthouse MASSIV siden 2019. Programmet skal hjelpe såkalte impact-selskaper å vokse gjennom å inngå nye samarbeid. Det er organisert som en konkurranse i tre trinn og varer i tre måneder.

I første trinn møter selskapene et rådgiverpanel som består av erfarne ledere, eksperter og investorer, og kommer med forslag til nye partnerskap. Deretter får selskapene hjelp av eksperter innen design, teknologi og juss som hjelper dem å utvikle partnerskapsforslagene videre. Til slutt vil rådgiverpanelet vurdere hvor langt hvert selskap har kommet med å realisere samarbeidene, og kåre en vinner.

Denne høsten konkurrerer 7Analytics mot Tespack fra Finland, Arbonics fra Estland, og Openframe og Responsibly fra Danmark. Vinnerselskapet får presentere seg for Mastercards globale innovasjonsprogram Start Path.

Tidligere har blant annet de norske selskapene Spenn og Desert Control deltatt i og vunnet Lighthouse MASSIV.

Mastercard kunngjorde samtidig deltakerne i søsterprogrammet Lighthouse FINITIV, som retter seg mot fintech-selskaper. Høstens utgave har 15 deltakere fra Sverige, Litauen og Finland - men ingen fra Norge.