Kraftig vekst: Over 700.000 investerer i norsk crowdfunding
– 2019 vil stå som et år hvor crowdfunding fikk sitt gjennombrudd i Norge, sier NCF-leder Geir Atle Bore.
I snitt tikker det inn 200 nye investorer på Dealflow hver måned; personer som investerer i eget navn. Videre registreres det i snitt 20 nye investeringsselskaper på samme tid. Totalt teller selskapet nå 5157 enkeltpersoner og 595 aksjeselskaper.
Også Folkeinvest har sett en jevn strøm av nye brukere siden de ble tildelt konsesjon på tampen av fjorårets sommer. 48.352 brukere, fra samtlige 356 norske kommuner, har vært innom plattformen og vurdert investeringsmuligheter, opplyser daglig leder Øyvind Fries. Antall profiler har i dag bikket 6700.
– Veksten generelt i bransjen har vært formidabel, med en brukervekst på cirka 65 prosent fra Q1 2019 til Q1 2020, sier Geir Atle Bore.
Han leder Norsk Crowfunding Forening (NCF).
– Gjennombrudd
– Totalt er det nå over 700.000 brukere registrert på tvers av de ulike plattformene, og 2019 vil stå som et år hvor crowdfunding fikk sitt gjennombrudd i Norge, sier Bore, som også er gründer og daglig leder i Fundingpartner.
– Siden starten har vi hatt en stabilt høy vekst på begge sider av plattformen. I dag har vi litt for mange investorer relativt til antall lån vi gjør, så mesteparten av energien vår nå går med på å skaffe flere gode lånesøkere, sier han.
Høsten 2018 hadde plattformen for lånebasert folkefinansiering 2955 registrerte investorer. I første kvartal i år lå tallet på over 8300.
I samme kategori melder Monner om et godt grunnlag for videre vekst med sine 600 bedriftskunder og nær 5500 privatkunder.
– Når det gjelder antall investorer, så er Monner her opptatt av antall aktive investorer. De som faktisk har investert. Ser vi på tallene fra NCF så har Monner over 2100 aktive investorer, sier Marius Dybdahl, COO i Monner.
Han legger til:
– Ser vi første kvartal i år opp mot første kvartal i fjor er veksten i markedet på over 60 prosent, mens veksten i Monner var på over 100 prosent. Vår markedsandel har vokst det siste året og er nå på cirka 50 prosent, sier Dybdahl.
Han opplyser videre at Monner har formidlet lån for over 210 millioner kroner siden oppstart via over 130 ulike kampanjer. Plattformens investorer har gjennomført godt over 17.000 investeringer.
– I snitt har vi hatt over 20 investeringer hver eneste dag siden Monner ble lansert for over to år siden, sier Dybdahl.