Gründer Agnete Fredriksen og CEO Michael Engsig i Vaccibody
Foto: Vaccibody
Kreftvaksine-selskap økt en halv milliard i markedsverdi
Vaccibody skal teste kreftvaksiner i Sveits. Det har skutt markedsverdien i taket.
I februar ble det klart at Vaccibody skal teste vaksinene på pasienter i samarbeid med den sveitsiske legemiddelgiganten Roche. Nyheten sendte verdien på selskapet opp til om lag 6,1 milliarder kroner.
Og de siste månedene har veksten fortsatt. Selskapet er nå verdsatt til 6,8 milliarder kroner, noe som gir en økning på en halv milliard i markedsverdi på få måneder.
Selskapet ble grunnlagt i 2007 av Agnete Fredriksen, sammen med veilederen Bjarne Bogen og hans professorkollega Inger Sandlie, Målet var å finne en terapeutisk vaksine som mobiliserer kroppens eget immunforsvar i kampen mot kreft.
Tirsdag la selskapet frem kvartalsrapporten før første kvartal, og viste til et resultat på minus 31,4 millioner kroner. Selskapet har hentet penger det siste året, og har ifølge rapporten 254,6 millioner kroner på bok.
Selskapet hadde syv testsentre ved utgangen av kvartalet og har planer om å åpne ytterligere to innen Q3.
– Vi har stor tiltro til det nye strategiske satsingsområdet som omhandler smittsomme sykdommer, og har lykkes med å tiltrekke oss et av de klokeste hodene innenfor feltet til å drive strategien, sier Michael Engsig, sjef i Vaccibody til DN.
På spørsmål om hvordan han forholder seg til selskapets markedsverdi, og hvordan den de siste månedene har steget kraftig, svarer Engsig:
– Mitt fokus er ikke å forholde meg til aksjekursen på daglig basis, men å sørge for at det er fremdrift i prosjektene vi holder på med til fordel for våre pasienter og aksjonærer.