ELBIL-Lading
Krise-Easee måtte kutte staben til beinet, men nå ansetter de igjen
Etter bråstopp i mars i fjor, er Easee-laderne tilbake i markedet for alvor. Denne gangen kan ingenting stoppe dem, ifølge innhentet krisesjef Erik Fossum Færevaag.
I mars 2023 ble Stavanger-selskapet Easee sine elbil-ladere stoppet av det svenske Elsäkerhetsverket, noe som førte til salgsnekt i hele EØS.
Svenskene påpekte flere ting, men hovedårsaken lå i jordfeilbryteren i ladeboksen: Der var det for lite avstand mellom to releer. Avstanden var 2,3 millimeter i stedet for kravet om 3 millimeter.
Ja i Tyskland og nei i Sverige
Easee hadde da kjempet et halvt år for å overbevise tyske eksperter om at deres løsning var tilfredsstillende i forhold til standarden, men i Sverige ble det altså nei fra myndighetene.
Plutselig ble oppgang snudd til krise. 350 av 500 ansatte måtte gå.
Gründer og daværende daglig leder Jonas Helmikstøl har fortalt til Shifter om søvnløse netter og panikkanfall i tiden som fulgte.
Allerede fra mars ble Erik Fossum Færevaag koblet på som konsulent. I oktober overtok han som midlertidig daglig leder.
Laderne som ble stoppet i Sverige og deretter i hele EØS heter Home.
– Det som skjedde var alvorlig. Vi hadde ikke dokumentasjonen på plass, sier Færevaag.
Nå forteller han at en ny lader, Lite, er godkjent for markedet.
– Vi har gjort en modifikasjon av Home-laderne, og justert produktet i forhold til kravene. Det gjelder programvare-justeringer og dokumentasjon.
– Har dere gjort endringer for å oppfylle kravet om antall millimetere?
– Det handler ikke om de millimeterne. Nå har vi EU-sertifisering modul B, med virkelig strenge dokumentasjonskrav. Det hadde vi ikke sist, sier Færevaag.
Ingen fysiske endringer
Færevaag forteller at det ikke er gjort fysiske endringer på produktet, det vil si at det er like mange millimetere mellom releene i det nye produktet. Han er likevel trygg på at produktet er gjennomdokumentert, og ikke vil bli stoppet av noen.
Easee hadde komponenter til 120.00o Home-ladere liggende på lager da salgsnekten kom. Disse bygges nå som Lite-ladere.
– Laderne våre er antakelig verdens sikreste og nå backer dokumentasjonen dette. Vi har live-data fra laderne våre real-time og gjør tester på 40 ulike parametere flere ganger i døgn. Vi har veldig lite feil, elinstallatører elsker produktet og vi har lite kundeklager, sier Færevaag.
Han forteller at salget av Lite-laderne går bra, og at selskapet solgte ladere for 45 millioner kroner i desember.
Nytt produkt godkjent av Tüv
Prosessen med å få godkjent Lite startet allerede sommeren 2023, og tok rundt fem måneder. Det er tyske Tüv som har godkjent den nye laderen. Home-laderen ble også godkjent av Tüv, men ble overprøvd og likevel stoppet av svenske myndigheter.
I tillegg til Tüv, har Easee også samarbeidet med Kungliga Tekniska högskolan i Stockholm, Bundeswehr University Munich og rådgivende fageksperter fra Rejlers.
– Selskapet har vært satt på hodet. Vi har hatt et enormt fokus på «compliance», sier Færevaag.
Oversatt til norsk betyr «compliance»-arbeid å lage systemer som gjør det lettere å følge lover og regler som gjelder for selskapet.
Etter å ha sagt opp over to tredjedeler av staben, starter Easee nå å ansette igjen. Selskapet har flere stillinger ute nå.
De er blant annet på jakt etter personer som kan jobbe for at selskapet blir best mulig til å lage systemer for å følge aktuelt lovverk.
– Nå planlegger vi for vekst. Det er fantastisk å være der allerede, sier Færevaag.