Ordr-gründer Edwin Fjeldtvedt, Confrere-gründer Ida Aalen og kommunikasjonsdirektør i Kolonial, Louise Fuchs.
Ordr-gründer Edwin Fjeldtvedt, Confrere-gründer Ida Aalen og kommunikasjonsdirektør i Kolonial, Louise Fuchs.

Krisen ga disse selskapene kjempevekst, men krevde tunge investeringer: Slik tilpasser de seg den nye normalen

Mange norske startups har investert tungt i en kundepågang som kan være forbigående. Slik tenker «corona-vinnerne» Kolonial, Ordr og Confrere om tiden etter pandemien.

Publisert

Mens det tradisjonelle næringslivet fossblør som følge av pandemien, har digitale selskaper verden over opplevd kjempevekst i år.

Streamingtjenester, for eksempel, har satt rekorder en uke bare for å knuse dem uka etter. Netflix er blant de globale storhetene som har nytt godt av reiserestriksjoner, hjemmekontor og karantene.

Også i Norge har et kobbel av sultne oppstartsbedrifter fått den dytten de har lengtet etter. Kolonial har i månedsvis ansatt i høyt tempo og åpner snart nytt lager for å ta unna trykket, mens videokonferanseselskapet Confrere har fått en real leksjon i skalering.

For å lese artikkelen må du ha abonnement på Shifter+

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Årsabonnement på SHIFTER+
3690,- per år



Bestill her

Månedsabonnement på SHIFTER+
369,- per mnd



Bestill her

Jobber du i en oppstartsbedrift med sårbar økonomi? Kjøp SHIFTER+ til 1290,- per år

Bestill her

Jobber du i en oppstartsbedrift med sårbar økonomi? Kjøp SHIFTER+ til 129,- per mnd

Bestill her