Ordr-gründer Edwin Fjeldtvedt, Confrere-gründer Ida Aalen og kommunikasjonsdirektør i Kolonial, Louise Fuchs.

Krisen ga disse selskapene kjempevekst, men krevde tunge investeringer: Slik tilpasser de seg den nye normalen

Mange norske startups har investert tungt i en kundepågang som kan være forbigående. Slik tenker «corona-vinnerne» Kolonial, Ordr og Confrere om tiden etter pandemien.

Publisert

Mens det tradisjonelle næringslivet fossblør som følge av pandemien, har digitale selskaper verden over opplevd kjempevekst i år.

Streamingtjenester, for eksempel, har satt rekorder en uke bare for å knuse dem uka etter. Netflix er blant de globale storhetene som har nytt godt av reiserestriksjoner, hjemmekontor og karantene.

Også i Norge har et kobbel av sultne oppstartsbedrifter fått den dytten de har lengtet etter. Kolonial har i månedsvis ansatt i høyt tempo og åpner snart nytt lager for å ta unna trykket, mens videokonferanseselskapet Confrere har fått en real leksjon i skalering.

Sakte, men sikkert er samfunnet dog på vei tilbake til en slags ny normal; det samme gjelder folks levevaner. Nylig rapporterte nevnte Netflix at de fikk drøyt to millioner nye betalende kunder i forrige kvartal - godt under de allerede beskjedne forventningene. Aksjekursen reagerte med å stupe over fem prosent.

Shifter har sjekket hvordan noen av Norges heteste startups som har opplevd en opptur under pandemien, tilpasser seg den nye normalen.

Kolonial: Marked i vekst

Den digitale dagligvarehandelen Kolonial omsatte for over én milliard kroner i fjor, og gikk inn i året med en veksttakt på 30 prosent, målt i omsetning. Da pandemien traff landet, eksploderte etterspørselen. Gjennom sommeren har veksttakten stabilisert seg på omtrent 70 prosent, får Shifter opplyst. Privatmarkedet har mer enn doblet seg, mens bedriftsmarkedet trekker ned. Selskapet regner med at veksten holder seg på det nivået ut året, og at omsetningen ender på i underkant av to milliarder kroner i år.

– Vi har fortsatt med å vokse mye både gjennom sommeren og høsten. Dagligvarer på nett har blitt en naturlig del av hverdagen for veldig mange og vi fortsetter med å ønske mange nye kunder velkommen daglig, forteller kommunikasjonsdirektør Louise Fuchs i Kolonial.

– Vi trodde nok at vekstraten allerede var helt på grensen av hva organisasjonen tålte, men det ga en enorm energi og mobilseringskraft å få mat levert ut til alle som trenger det. Vi doblet kapasiteten mye raskere enn det som lå i planen, sier hun.

Blant annet åpnet selskapet en helt ny nettbutikk og lager på 48 timer, for å ta det voldsomme trykket. Selskapet har også ansatt flere hundre mennesker i perioden. Mange av de nye ansatte er permittert fra eksempelvis hoteller, og har funnet jobb som lagermedarbeidere eller sjåfører i Kolonial.

– Vi er så heldige å få «låne» dyktige ansatte til lageret og sjåfører inntil de kan komme tilbake til sine gamle jobber. Det er en fantastisk gjeng med en utrolig omstillingsevne. Vi hadde ikke klart det uten dem, sier Fuchs.

Selskapet har også ansatt utviklere, data-analytikere, og produktledere i perioden.

Nå jobbes det etter en teori om at det økte volumet som kom gjennom coronakrisen, vil vedvare.

– Det er fremdeles veldig mye vekst igjen i Norge. Selv om mat på nettet er blitt mye mer normalt, så er ikke markedet så modent som for eksempel i Storbritannia der andelen er har vokst fra åtte prosent til 12 prosent.

Derfor har selskapet blant annet fremskyndet byggingen av et nytt 18.000 kvadratmeter stort lager med ni måneder.

– Da covid kom, skjønte vi fort at vi måtte speede opp planene våre. Når det nye lageret står ferdig i begynnelsen av 2022, vil vi kunne håndtere en omsetning på seks milliarder kroner, forteller Fuchs.

– Hvorfor er dere trygg på at investeringene som gjøres nå, for å ta unna trykket som fulgte med corona-pandemien, vil lønne seg når samfunnet er tilbake til «normalen»?

– Fordi vi tror det er rom for å ta enda større andeler av dagligvaremarkedet og at nett spiller en naturlig rolle i fremtidens handlemønster. Dersom dagligvarer på nett i Norge vokser til samme nivå som det allerede er på i land vi kan sammenligne oss med, så vil det vokse ytterligere 5 gangen i løpet av de neste årene. Covid-19 fremskyndet bare en endring som allerede var i gang.

Ordr: Folk aksepterer ikke kø lenger

Ordr har vokst i rakettvekst etter at serveringsbransjen ble stilt overfor helt nye problemstillinger hva gjelder nærkontakt da coronapandemien rammet landet. Selskapet som startet i 2019 gikk fra å ha 48 betalende kunder i januar til å ha over 500 kunder i oktober.

Ordrs kundeutvikling

  • Januar: 48
  • Februar: 72
  • Mars: 19
  • April: 23
  • Mai: 95
  • Juni: 171
  • Juli: 255
  • August: 330
  • September: 410
  • Oktober (t.o.m. 22.): 505

– Effekten startet først og fremst med mange nye kunder i et marked som hadde store behov for hjelp med tilpasning til smittevern. Det førte til en kraftig vekst og ikke minst behov for flere ansettelser i organisasjonen, forteller CEO Edwin Fjeldtvedt.

– Corona skapte en veldig rask konvertering av bruk for gjestene, og vi ser at flere og flere foretrekker en servering med umiddelbar tilgjengelighet og raskere servering. Dette har gjort at også andelen transaksjoner hos våre kunder har økt drastisk.

Fjeldtvedt forteller at selskapet fremdeles vokser.

– Vi har en enorm organisk vekst med flere henvendelser enn vi en periode klarte å håndtere, før vi fikk flere ansatte om bord.

Selskapet opplever nå at nye aktører ser på digitalisering av bransjen og setter kundeopplevelsen i fokus.

– Kø er aldri noe man har likt, men man har vært vant med at sånn er det. Vi ser flere og flere som prefererer hvor de vil gå basert på hvor de har Ordr, dette for å ha fokus på samvær og slippe kø. Vi vil ikke akseptere 20 minutter borte fra venner for å få noe å drikke, man forventer at dette kommer til oss.

Han sammenligner det med å pendle til jobben.

– Før aksepterte man bare at man måtte. Jeg tror mange kommer til å kjenne kraftig på timen eller timene som forsvinner i døgnet grunnet pendling når verden normaliserer seg.

Og Fjeldtvedt har tro på at selskapet skal fortsette veksten.

– Markedet er gigantisk, og vi ser at det åpnes nye dører for oss hver uke. Vi har et veldig smidig og produktfokusert team som stadig lanserer nye løsninger på daglig basis. Vi får flere og flere svært dyktige kollegaer som kommer inn og løfter Ordr til neste nivå, så tempoet kommer til å være høyt fra vår side.

Selskapet ser også internasjonalt og kommer til å få de første transaksjonene i nye markeder i november.

– Vi fortsetter å innovere videre på vår plattform og ønsker å gjøre enda mer av kundereisen digital og på gjestens premisser. Vi ser store muligheter og jobber med de største aktørene i Norden rundt innsikt og utvikling av neste generasjons kundereise.

– Frykter dere at oppturen er forbigående?

– Vi tror det blir en varig endring. Grunnlaget for dette ligger i den økte omsetningen Ordr genererer for kundene, samt en brukerundersøkelse hvor 93 prosen svarte at de ikke kunne tenke seg en fremtid uten Ordr og isteden kjøre tradisjonelt salg.

Confrere: Trenger ikke overbevise folk

Videoplattform-selskapet Confrere opplevde eksplosiv vekst etter at virusutbruddet nådde Norge, og dekningsgraden blant norske legekontorer spratt i perioden opp fra omkring seks prosent til 90 prosent.

– Vi har gått fra noen hundre til mange tusen. Vi ser at ikke alle som prøvde seg på videosamtaler i mars-april kom ordentlig i gang, men det er likevel en betydelig andel som gjør det. Langt over hva vi hadde håpet på, sier medgründer Ida Aalen.

Hun forteller at selskapet gikk «break even» i juni, og at de kundene som kommer i gang, blir værende.

– Den viktigste effekten er at vi ikke lenger må overbevise folk om at «video er en ting». Nå kan vi heller forklare hva som gjør Confrere til et godt videoverktøy for helsepersonell og andre bransjer. Tidligere var utfordringen for oss å få leger og andre til å prøve oss ut. De som har prøvd oss og blir komfortable med video, er stort sett veldig fornøyde.

Aalen frykter ikke at oppturen er forbigående.

– Det ser ut til at legene har skjønt at video primært er en erstatning for annen fjernkommunikasjon, og ikke en erstatning for fysiske konsultasjoner som kan gå på bekostning av kvaliteten i det kliniske arbeidet. Det er måten de aktive legene bruker det på, og er også det har vi tenkt om videokonsultasjoner fra starten. Korona var nok viktig for å få video til å bli brukt av mange, men det vil også være nyttig ellers, mener hun.

Nå jobber selskapet sammen med Sunnaas Sykehus om å lage gruppesamtaler, for å gjøre verktøyet enda mer nyttig for helsepersonell.

– Nå kan de ha møter som inkluderer fastlege og spesialist, eller tolk, pårørende, samarbeidspartnere i kommunen også videre i tillegg til pasienten, sier Aalen.

Hun regner med med at den videre veksten skjer utenfor Norge.

– Eventuelt i andre bransjer. Vi er fortsatt et såpass ungt selskap at gjetninger om framtiden bare blir gjetninger. Men vi får gode tilbakemeldinger fra helsevesenet og det er vi glade for.