– Det er for tidlig å si hvor mange som faktisk realiserer sin nettbutikk og hvor mange av de igjen som blir en suksess. Men det vi i alle fall vet nå, er at antallet nye nettbutikker som startes opp er nesten tre ganger så høyt som ellers, sier daglig leder Fredrik Green i en pressemelding.
Annonse
Han forteller det er mye å gjøre, men at de har vært forberedt på tøffe tider.
– Men enn så lenge opplever vi det motsatte, sier Green.
Det norske teknologiselskapet som har sitt hovedkontor i Rørvik i Trøndelag, har i dag cirka 1.400 nettbutikker på kundelisten, og holder stand mot de internasjonale gigantene som Shopify.
Annonse
Vi handler mer på nett også
Den samlede netthandelen øker også, men forskjellene er store fra bransje til bransje og by til by.
Om man sammenligner perioden 14. februar til 3. mars med perioden 14. mars til 1. april, ser man at det totale antall bestillinger i de cirka 1400 nettbutikkene, økte de med 63 prosent. I tiden i mellom de to nevnte perioder var netthandelen preget av usikkerheten i samfunnet.
– Da Corona-viruset kom til Norge så vi en svak nedgang i den samlede omsetningen noen få dager, men så tok salget seg plutselig opp. Nå ligger omsetningen stabilt på et nivå tilsvarende det vi pleier å se før jul, forteller Green.
Annonse
Kundene virker også langt mer målbevisste når de besøker en nettbutikk.
– Konverteringsraten har gått til værs. Andelen besøkende i nettbutikkene faktisk kjøper noe er nå nesten 50 prosent høyere enn det vi så i februar og starten på mars.
Annonse
Samtidig påpeker Green at forskjellene er store.
- Selskapene som bruker vår plattform tilhører de aller fleste bransjer. De som selger varer relatert til for eksempel reiser har fått det tungt. Det samme har nettbutikker som selger til bedriftsmarkedet Elektronikk, klær, interiør, mat, kosmetikk og alt av hobbyprodukter er derimot områder hvor vi derimot ser spesielt stor vekst, sier han.
Annonse
Økning i antall ordre i utvalgte byer og regioner: