konkurranse

Kristin Skogen Lund: – Apple misbruker markedsmakten sin

Schibsted-sjefen tar et knallhardt oppgjør med et av verdens mektigste tech-selskaper.

Kristin Skogen Lund, konsernsjef i Schibsted
Kristin Skogen Lund, konsernsjef i Schibsted
Publisert

– Apple misbruker markedsmakten sin, sier konsernsjef i Schibsted Kristin Skogen Lund.

Hun bruker Schibsted-eide VG som selger abonnement gjennom Apples App-store, som eksempel:

Det første året tar Apple 30 prosent av omsetningen fra salget. I år nummer to og så lenge kundeforholdet varer er Apples andel på minimum 15 prosent.

– Apple bruker den makten de har med å være sterke i flere ledd i verdikjeden. Ved å være portvakt i app-universet gjør de det vanskelig for andre som er avhengig av distribusjonen via iPhone, og de tar seg temmelig godt betalt. En vanlig betalingsformidler tar aldri mer enn fem prosent og ofte langt lavere enn det også, sier hun.

Legger begrensninger på kundekontakten

Men for Schibsted handler det ikke bare om Apples andel av omsetningen, som blant annet går til å dekke tech-gigantens kostnader ved å holde økosystemet fritt for tekniske feil og eventuelle forsøk på svindel.

Et annet problem er at Apple legger strenge begrensninger på hva brukerne kan tilby via appene ved å kryptere lenkene for igangsetting av tjenester.

– La oss si at du som VG Pluss-abonnent ønsker en tilleggstjeneste fra oss, noe knyttet til fotball-VM for eksempel. Fordi Apple hindrer oss i å oppselge uavhengig av dem, blir du som kunde tvunget til å kjøpe to separate abonnementer. Det blir vanskelig for oss å betjene kundene våre når vi ikke får sette kundereisene i sammenheng.

Å droppe App-store er ikke et alternativ. Over 50 prosent av folk i Skandinavia bruker iPhone.

Umulige å forholde seg til

For Schibsted som er en betydelig aktør i Norden, men liten globalt, er det også problematisk at det har vært vanskelig å få selskapet i tale.

– Det er et selskap uten ansikt. Det er ingen mennesker som er ansvarlige og som du kan ringe når du trenger det. Det gjør det umulig å forholde seg til dem.

Skogen Lund har flere eksempler hvor Apple har vært vanskelige å forholde seg til.

– Da GDPR var nytt, skulle vi oppdatere Finn.no for å etterleve de nye personvern-reglene. De krevde at vi skulle bruke «in-app purchase» som eneste betalingsløsning, noe vi ikke ville - fordi vi ønsker å tilby flere betalingsløsninger. Det var umulig å forhandle med dem. Det var veldig spesielt.

Selv om Apple har full kontroll på sitt eget økosystem, er selskapet ikke fullstendig monopolist. Googles Android er et alternativ for de som ikke bruker iPhone.

Skogen Lund mener Google-systemet opptrer på en ryddigere måte.

– Heller ikke alt Google gjør er helt uproblematisk, men det er Apple som er den største utfordringen, sier hun.

Mener EU-lovgivning er det eneste som kan fungere

EU har i lengre tid jobbet med ny lovgivning som skal forsøke å bøte på konsekvensene ved den rådende oligopol-situasjonen gjennom Digital market act og Digital services act.

– Jeg mener EU er den instansen som har sjans i havet til å tøyle gigantene. Så langt er jeg imponert over hvor langt EU har kommet. Samtidig har de store tech-selskapene enorme ressurser i Brussel, slik at aktører som oss kommer i kraftig mindretall. Likevel opplever vi at politikerne der er lydhøre for hvordan europeiske bedrifter blir utsatt for dette.

Mens hun er klar på at lovgivningen man har så langt, er god, skorter det noe på sanksjoner og konsekvenser for brudd på reglene.

– Apple valgte å betale ukentlige bøter på 5 millioner euro for brudd på regelverket i Nederland heller enn å føye seg etter dem. Da skjønner man at det må kraftig lut til før det biter.

– Frykter dere sanksjoner fra Apple for å snakke ut om dette?

– Nei, dette er såpass graverende at vi ser på det som en samfunnsplikt å si fra. Og det er lettere for oss enn for en liten aktør.

I ledtog med Spotify-gründeren og Elon Musk

Spotify-gründer Daniel Ek har i lengre tid engasjert seg i kampen mot Apples metoder. I 2015 anbefalte han egne brukere om å tegne abonnement direkte i nettleseren, og ikke via App Store.

I en nylig podcast forklarer han at Spotify ikke kan tilby kundene lydbøker via appen fordi salget må gå via Apples løsninger, og Spotify ønsker ikke å gi Apple 30 prosent av omsetningen.

– Jeg tror sterkt på konkurranse som drivkraften bak innovasjon og fremskritt. Og når du har et system uten konkurranse, får du heller ikke fremskritt, sier han.

Ek er en av opphavspersonene bak det såkalte Coalition for Web Fairness som tar opp problematikken og forsøker å bygge politisk støtte i EU og den amerikanske kongressen.

Etter at Elon Musk tok over Twitter la også han ut muligheten for å betale for blå merker på egen profil eller såkalte «blue ribbons» som skal gi en form for verifisering av hvem brukeren er, utenom Apples løsning. Begrunnelsen var kravet om 30 prosent.

WSJ tror portvokter-rollen kan bli berørt

Avisen Wall Street Journal skriver denne uken at lobbykampen er intens i Washington i disse dager. Kilder sier til avisen at Googles og Apples rolle som portvoktere kan være blant områdene med best sjanse til å overleve det intense presset, og med det bli omfattet av ny lovgivning.

Så langt har tech-selskapene brukt rundt en milliard kroner siden starten av 2021 på å forhindre flere pågående lovarbeider i å lede til nye reguleringer. Pengebruken skal også være høyere i 2022 enn for året før.

Apple er oversendt kritikken presentert i denne artikkelen og gitt mulighet for tilsvar, men har ikke svart på henvendelsene fra Shifter.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!

Powered by Labrador CMS