Aleksander Leonard Larsen satset alt på kryptospill - og vant. Nå selger han aksjer for over 100 millioner kroner.Foto: Magnus P. Harnes
Kryptospill prises til 25 milliarder kroner: Norsk gründer sitter med milliardverdier
BI-dropout Aleksander Larsen fra Tromsø er én av fem gründere bak selskapet Sky Mavis og kryptospill-fenomenet Axie Infinity. Nå får selskapet noen av verdens fremste ventureinvestorer på eiersiden, og den norske gründeren selger aksjer for et tresifret antall millioner kroner.
2Flere av de fremste teknologi-investorene i verden er med når det unge selskapet Sky Mavis henter 150 millioner dollar, tilsvarende 1,28 milliarder kroner, i en transaksjon som vurderer selskapet til å være verdt 3 milliarder dollar, eller rundt 25 milliarder kroner.
Annonse
Selskapet er i førersetet innen en helt ny spillkategori, basert på blokkjedeteknologi og kryptovaluta. I gründerkvintetten er Tromsøværingen Aleksander Leonard Larsen.
Han har ingen formell utdannelse og droppet ut av BI - ifølge han selv fordi han spilte for mye. Interessen for gaming og krypto satte ham i kontakt med de øvrige gründerne bak Sky Mavis, som var bosatt i Asia. Etter hvert pakket Larsen sakene og dro til Vietnam for å bygge selskapet.
– Nå er det world domination neste, sier Larsen til Shifter.
Annonse
Annonse
– Vi har sterke ambisjoner om å eie markedet vi opererer i, og vi gjør jo egentlig det allerede. Vi er first movers.
Larsen selger seg nå ned for 127 millioner kroner. Fortsatt sitter han med 4,7 prosent eierskap i Sky Mavis, som tilsvarer verdier for 1,3 milliarder kroner.
– Det var veldig mange som ville investere i denne runden. Vi kunne sikkert hentet 2-3 ganger så mye. Da var det naturlig å selge seg litt ned, for å ta litt mindre risiko. Men det er mindre enn 10 prosent av min posisjon, påpeker Larsen.
Debutspillet Axie Infinity ble lansert våren 2018. Enkelt forklart benytter spillet en såkalt play-to-earn-modell, og gir spillere muligheten til å vinne tokens som kan veksles inn i enkelte Ethereum-baserte kryptovalutaer.
Før man kan gå i gang, må spilleren kjøpe minst tre såkalte Axies, digitale skapninger som ikke er helt ulik de litt bedre kjente Pokémon. Disse kan samles, avles, fostres, og sloss, blant annet. Axies og andre gjenstander i spillet er såkalt non-fungible tokens (NFT); unike digitale eiendeler.
Annonse
Siden lansering har spillet hatt kraftig vekst, og i sommer tok det virkelig av.
I mars spilte rundt 40.000 mennesker Axie Infinity daglig. Selskapet opplyser nå å ha 1,8 millioner daglige aktive brukere. Hver dag omsettes det for 33 millioner dollar på plattformen, og totalt har digitale eiendeler for over 2 milliarder dollar skiftet hender på plattformen.
Annonse
Tidligere har Sky Mavis hentet 7,5 millioner dollar, tilsvarende 62 millioner kroner. Blant investorene er Reddit-gründer Alexis Ohanian og Oda-medgründer Jon Kåre Stene.
Nå får selskapet virkelige tungvektere på eiersiden. Runden ledes av Andreessen Horowitz, som fikk selskap av kjente investeringsselskaper som Accel og Paradigm.
– Teamet har funnet en ny måte å bygge og spille spill på, som allerede redefinerer denne kategorien fullstendig. Spillets vekst er et fenomenalt testamente på hvor dypt denne modellen resonerer med folk verden over, sier Arianna Simpson, partner i Andreessen Horowitz, i en pressemelding.
– Axie-teamet har satt i gang et jordskjelv i gaming, og industrien er forandret for alltid, slår hun fast.
Norske investorer er også representert i denne emisjonen, ved Snö Ventures.
– Som alltid er det en kombinasjon av ekstremt sterke gründere og at de jobber med et problem eller en mulighet som er veldig stor. I dette tilfellet er det en mulighet hvor de rett og slett skaper en ny kategori og definerer nærmest en ny type digital økonomi, som igjen gjør at de tar førersetet i en ny generasjon internettselskaper. Oppsiden i det de skaper, ikke bare spillet - men hele plattformen og infrastrukturen, er vanvittig stor, sier partner i Snö, Magne Uppman.
Gründer Larsen holder til i Oslo, og forteller at selskapet nå sannsynligvis oppretter et lite kontor i den norske hovedstaden.
Et europeisk hovedkontor skal også opprettes, men det blir sannsynligvis en plass med et sterke spillmiljø - for eksempel i Finland.