Kunder av Folkeinvest utsatt for svindelforsøk
Svindlere prøver å lure til seg Bank-ID fra kunder av den populære folkefinansieringsplattformen.
Crowdfunding-plattformen Folkeinvest har den seneste tiden blitt utsatt for flere såkalte phishing-forsøk, der svindlere forsøker å misbruke brukernes Bank-ID.
– Svindlerne sender SMS til våre kunder der de utgir seg for å være oss, og ber om bekreftelser med Bank-ID. Selv om Folkeinvest ikke bruker SMS som kommunikasjonsform, har enkelte blitt lurt til å tro at henvendelsen kommer nettopp fra oss, bekrefter kommunikasjonssjef Amalie Holt i en e-post til Shifter.
Hun understreker samtidig at Folkeinvest har «full integritet» på sine systemer og persondata.
– Det er kun de som har fulgt steg videre i den falske SMS'en som er berørt, skriver Holt.
– Saken er å anse som misbruk av offentlig tilgjengelig informasjon.
Politiet på saken
Holt opplyser videre at både kunder og offentlige etater, deriblant politiet, er varslet om det pågående angrepet.
– Vi har henstilt alle våre kunder som er berørt om å ta kontakt, slik at vi kan videreformidle informasjon til politiet, og bistå der vi kan bistå.
Blant annet ble Skatteetaten sitt navn og logo utnyttet i det siste phishing-forsøket.
Flere norske aktører skal ifølge Folkeinvest ha vært utsatt for de samme svindlerne over en periode.
Folkeinvest følger nå utviklingen tett sammen med politiet, men ønsket ikke å dele ytterligere detaljer om angrepet av hensyn til etterforskningen.