Fiintech

Kundestorm ble laber bris – Sbanken har flere kunder nå enn før fusjonen

Banken som snart blir en del av DNB rundet en halv million kunder ved årsskiftet. Tilfanget økte etter at oppkjøpet ble kjent.

Slik så det ut på sosiale medier, da opprørtheten over DNBs oppkjøp av Sbanken var som størst på internett.
Publisert Sist oppdatert

Da det stormet som mest rundt DNBs oppkjøp av Sbanken i fjor vår, var det mange som tok til sosiale medier og prøvde å skape et bilde av at kundene ville forlate bankutfordreren fra Bergen i strie strømmer.

Et eksempel var Facebook-gruppen «Redd Sbanken – nei til DNB», som på noen uker fikk over 12.000 medlemmer.

Men noen kundeflukt ble det ikke. Tvert imot.

LES MER: Analysesjef: «Om DNB bare sluker Sbanken, vil det føre til kundeflukt»

Fikk flere nye kunder enn årene før

Da Sbanken oppsummerte 2022, viste det seg at kundene hadde blitt flere – ikke færre.

Banken informerer at den ved nyttår hadde rundet 500.000 privatkunder. Det er en økning med mer enn 15.000 kunder sammenlignet med et år tidligere. Ved utgangen av 2021 hadde banken 484.000 privatkunder.

Tilstrømningen av kunder i 2022 var også større enn i 2020. Da fikk Sbanken 8000 nye kunder.

Den utviklingen er Hanne Krum, leder for markedsavdelingen i Sbanken, godt fornøyd med.

– Hadde dere regnet med å faktisk få flere kunder etter at fusjonsbeslutningen var tatt?

– Vi var vel litt usikre på hva vi kunne regne med, men har hele tiden vært opptatt av å ivareta kundefokuset. At vi lykkes, er vi selvsagt veldig stolte av, skriver Krum i en e-post til Shifter.

Hanne Krum, leder for markedsavdelingen i Sbanken

MELD DEG PÅ FINSHIFT- nyhetsbrevet som kommenterer ukens viktigste fintech-nyheter.

Trodde ikke på kundeflukt

Tross protestene og oppmerksomheten i fjor vår, var ikke den blivende sjefen, konsernsjef i DNB, Kjerstin Braathen, veldig urolig.

I et eksklusivt intervju med Shifter kort tid etter at Konkurranseklagenemnda godkjente oppkjøpet i mars i fjor, innrømmet hun at hun var overrasket over protestene - men at hun likevel ikke regnet en voldsom kundeflukt.

– Vi ønsker alle velkommen til den nye banken. Er de ikke fornøyd, må de gjøre sine valg, sa Braathen og la til:

– Det er jo en del som har engasjert seg på sosiale medier, men i sum er de ikke så mange.

En annen som ikke tok protestene altfor alvorlig, var Stefan Astroza, sektorleder for bank og forsikring i Itera og daglig leder i datterselskapet Cicero Consulting:

– Jeg tror ikke det blir noen voldsom kundeflukt. De som bruser med fjærene på Facebook nå, er tross alt en minoritet blant Sbankens kunder, sa Astroza til Shifter i mars i fjor.

Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilken bransje jobber du i?*