CEO i Eduplaytion, Kristoffer H. Engebø.

Lærer bort matte med «skins» og avatarer med dialekt

Gründeren bak Eduplaytion mener Kahoot har banet vei for norsk ed-tech.

Publisert Sist oppdatert

– Det er så morsomt å lage spill for barn, for de er så ærlige på hva de liker og ikke liker, forteller Kristoffer H. Engebø, gründer av selskapet Eduplaytion.

Selskapet, som holder til i Bergen, står bak mattespillet «Numetry», som med avatarer og en rekke minispill skal lære barn at matte er både moro og nyttig.

– Vi ønsket å skape et spill som barn vil ha.

Selskapet skal i februar starte en lukket betatest i samarbeid med tolv norske skoler. De har også hatt et ekspertpanel av barn som har kommet med tilbakemeldinger underveis, på alt fra design til spillmekanikk.

– Dette er for å skape et eierforhold til spillet tidlig for barna.

Henter fra Fortnite

Med seg på veien har han fått både lærere og spilldesignere, og har hentet penger fra både Innovasjon Norge, NFI, Sunnfjord Utvikling og Sparebanken Vest.

Nå er selskapet i gang med sin første store emisjon, og har plan om å hente fire millioner kroner. Med på laget har de allerede fått Fagbokforlaget med et «større beløp».

– Det at vi har greid å hente fire millioner så relativt lett, er basert på blod, svette og tårer over lengre tid, forteller han.

Engebø mener spillet skiller seg ut fra andre læringsspill.

– Vi har et høyt fokus på avatarene barna møter i spillet. Vi ser at de ønsker å se avatarene lykkes, og ikke minst kunne vise frem sin avatar til venner.

Han legger til at spesielt «skins» er veldig populært.

– Det blir litt konkurransepreg over det, og det er noe de kjenner fra Fortnite. De ser på hva andre har, og lærer seg hvilke brett de må klare for å få akkurat det utstyret og de «skins» de vil ha, sier han.

I tillegg snakker alle figurene i spillet dialekt.

– Vi ønsker å fange mangfoldet av dialekter i Norge, og gi spillet et unikt særpreg, og har fått med oss flere norske skuespillere til å lage voiceover til spillet, forklarer han, og legger til at det også vil være undertekst på både bokmål og nynorsk.

Matte er matte

Ideen til spillet fikk Engebø i januar 2018. Engebø har i utgangspunktet en mastergrad i international business fra Spania, men har selv jobbet flere år i norsk skole.

– Jeg ønsket å skape et ekstra verktøy for matteundervisning, og synes ed-tech var en spennende bransje, forteller han.

Takket være spansk- og portugisiskkunskaper fra studietiden i utlandet, har Engebø på kort tid bygget opp en internasjonal organisasjon, med ansatte i både i Chile, Brasil og USA. Og selv om selskapet nå i første omgang fokuserer på å lansere i det norske markedet, vil de etter hvert ut i verden.

– Det som er så bra, er at matte er matte i store deler av verden, så det lar seg lett tilpasse og skalere. Målsetningen vår er at barn fra hele verden i nær fremtid skal kunne spille både mot og med hverandre på en trygg måte, og lære av hverandre.

– Er det blitt lettere å være et ed-tech-selskap nå som Kahoot! begynner å bli så store?

– For oss har det viktigste vært å skaffe tillitt hos foreldre og lærerne, og de vi samarbeider med, bryr seg nødvendigvis ikke så mye om at vi er i samme sfære som Kahoot! Men hos investorene hjelper det at Kahoot er blitt det de er, der har de banet vei for oss andre.

Han legger til at utdanningssektoren i Norge generelt blir høyt ansett i utlandet.

– Norge er et veldig lite marked, men samtidig er det et veldig viktig marked for validering. Når man reiser til andre land som for eksempel Brasil eller Chile, og forteller at du kommer fra Norge med noe innenfor utdanning, ser du hårene reise seg på armen. Da er plutselig ed-tech attraktivt. Og DA kan hjelper det så klart å kunne vise til suksesshistorier som Kahoot!.

Avatarene i spillet er noe av det som skal skille Numerty

Foreldre er de viktigste kundene

Engebø mener det er store utfordringer som må løses på mattefronten i den norske skolen.

– Det vises tydelig på nasjonale prøver, hvor ca 25 prosent av norske femteklassinger sliter i matte. Og det blir bare verre jo eldre man blir. Vi mener problemet må tas tidlig, så vi retter oss mot fjerde-femte trinn.

Planen er å lansere spillet i en «freemium»-modell, med både en gratis versjon, og en premium-versjon med mer innhold, og daglige utfordringer for barna.

– Målet er å skape et mattespill hvor mattelæringen ikke er hovedfokus, men mer som en bonus. Barna skal selv utforske og oppdage sammenhengene i en trygg arena der de ikke er redde for å feil.

– Er lærerne åpne for å benytte innovative spill i læringen?

– Ja, det gjelder bare å finne den «early adapteren». Den som alle skoler har og som tør å gå i bresjen og prøve noe nytt, forteller han.

Engebø legger til at det også finnes mange myter rundt ed-tech som må brytes ned.

– Mange tror at vi skal inn og gjøre lærerne overflødig. Dette er derimot et verktøy, det er ikke meningen at elevene skal sitte hele timen og spille dataspill.

Han forteller at når det blir forstått, får pipa en annen lyd.

– Hvis vi bare ringer og sier «vi driver med mattespill, kan vi ta en prat» får vi nei ni av ti ganger. Men når vi får kommet inn og får vist hva vi driver med, blir de brått engasjert.

Men den viktigste målgruppen for Eduplaytion er foreldre.

– Foreldre ønsker å se at produkter de kjøper til barna ser legitime ut, er iøynefallende for barna , og at man kan se at det er laget av noen med pedagogisk tyngde bak seg. Og vi ønsker at det er barna som skal komme til foreldrene og si at de ønsker seg en premium-versjon av spillet.

Spillet skal også få foreldrene mer på banen. En egen foreldremodul gjør at foreldrene får løpende info om hva barna har lært i spillet, hvordan de ligger an, hva de trenger å jobbe mer med – og ikke minst hvordan foreldrene enkelt kan gjøre relaterte aktiviteter med barna hjemme i det daglige.

– Slik det er på skolene i dag, mister mange foreldre oversikten over barnas utdanningsløp, og bare få info på konferansemøte en gang i halvåret. Vi skal gi foreldrene kontrollen tilbake. Vi legger også inn oppfriskningsvideoer slik at også foreldrene skal få hjelp til å huske hva forskjellige metodene handler om.