Gründer

Lange køer i ukesvis: Potet-gründer vil ta konseptet til USA  

Gründer Kaj Hereid Myklatun har skapt potetfeber på Vestlandet med Pota Madre.

Pota Madre
Gründer Kaj Hereid Myklatun i Pota Madre vil «make potatoes great again».
Publisert Sist oppdatert

I Bergen har køen strukket seg langt hver eneste dag de siste ukene. Alle vil ha de bakte potetene til gründer Kaj Hereid Myklatun i Pota Madre. 

«Pota» er potet på hardanger-dialekt og konseptet til gründeren fra Eidfjord i Hardanger viser seg virkelig å ha slått til. 

– Vi lager bakt potet med mye deilig topping. Big and juicy er vår slogan - det skal være masse deilig topping, sier Myklatun. 

Droppet oppdrettsnæringen

Han vokste så å si opp i en restaurant, da moren hans drev restaurant da han var liten. Men så studerte han biologi, og målet var en jobb i oppdrettsnæringen - før tilfeldigheter førte han tilbake til restaurant-bransjen. 

– Det åpnet seg en mulighet for å starte en ny restaurant sammen med moren min. Vi drev den sammen. Jeg har nå mye erfaring fra restaurant - og serveringsbransjen, og det er dette jeg vil jobbe med, sier Myklatun. 

I begynnelsen av oktober åpnet han Pota Madre sin første matvogn i Odda. Han prøvde å gjøre det billigste mulig. 

– Så gjaldt det å få cashflow tidlig. Vi fikk solgt de første ti potetene og da var vi i gang, sier Myklatun. 

Og de bakte potetene falt i smak i industribygda i Hardanger. 

Gründer og ansatte i Pota Madre sin vogn i Hardanger.

– Fikk heltestatus

– De digget oss. Vi fikk heltestatus der. Vi ble så mye snakket om og mange kom for å kjøpe, sier Myklatun. 

Suksessen der gjorde at han fikk tro på at det ville slå minst like godt an på et større sted. 

Neste måned kjøpte han en ny matvogn og etablerte midt på Vangen i Voss sentrum. Der gikk også folk mann av huse. 

Deretter har det blitt en vogn til på Voss, en i Eidfjord og den siste nå i Åsane i Bergen. 

– Vi har åpnet en ny vogn i måneden og det går veldig bra. Pengemessig er det en fordel at det har vært en pangstart, sier Myklatun. 

– Det tøffeste av det tøffe 

Nå har han planene klar videre: 

– Vi skal utvide med et serveringslokale i Bergen, og så skal vi til USA. 

– Hvorfor USA? 

– Det er det tøffeste av det tøffeste. Det er der det er størst konkurranse, «bigger and better» i restaurant - og servicebransjen. Vi skal lykkes der, sier Myklatun. 

Pota Madre har 10.000 følgere på Instagram og mange ser videoer fra selskapet både der og på Tiktok. I tillegg har selskapet fått masse oppmerksomhet i lokale medier. 

– Medier har ikke vært en strategi fra min side. Jeg ønsker bare at folk skal snakke om potetene, sier Myklatun. 

Gründeren eier hele selskapet selv og alt er selvfinansiert til nå. 

– Er du på jakt etter investorer?  

– Haha, nei. Jeg har blitt kontaktet av noen som ønsker å investere, men jeg sier nei.