Havvind
Lanserer Norges første havvind-akselerator: 50 selskaper har meldt interesse
Organisasjonen Norwegian Offshore Wind håper å revolusjonere havvindutviklingen med lanseringen av et nytt program for startups og scaleups.
– Jeg ser på dette som en viktig satsning og en mulighet til å sette Norge på kartet, sier Narve Hansen.
Han ble nylig ansatt for å lede arbeidet med den nylanserte akseleratoren til Norwegian Offshore Wind, der startups og scaleups skal jobbe med å utvikle havvindteknologi.
Ifølge Hansen er dette den første av sitt slag i Norge.
At akseleratoren nettopp er spisset inn mot flytende havvind mener han nemlig er det som gjør nysatsningen unik, i tillegg til at mange bransjeaktører både internasjonalt og nasjonalt er med på laget.
– Jeg håper den kan bli en magnet for spennende selskaper som vil satse på flytende havvind og som vil etablere seg i Norge, sier Hansen.
Flere interesserte
Programmet ble lansert rett før sommeren, og flere titalls skal allerede ha meldt interesse for å delta.
Rekrutteringen begynte mandag denne uken, og både utenlandske og innenlandske selskaper har så langt meldt interesse, ifølge Hansen.
– Vi ønsker å koble industrien sammen for å forbedre tjenester og senke driftskostnader. Så langt har rundt 50 selskaper meldt interesse, sier Hansen.
Han tar sikte på å få inn rundt det dobbelte innen utgangen av 2023. Deretter vil de sammen med bransjepartnere og investorer invitere rundt ti av disse til å delta i akseleratorprogrammet som begynner i 2024.
Hansen forteller at det blir et åtte ukers program to ganger i året. Selskapene som deltar vil fortsette å få støtte etter at dette er gjennomført.
Sterke krefter med på laget
Akseleratoren har flere større partnere med på laget, blant annet Equinor og Hafslund Eco.
– Det vil si at gründerbedriftene som blir tatt inn i dette programmet vil få en fantastisk mulighet til å videreutvikle sin tjeneste samt få en sterk eksponering mot både det norske og det globale markeder innen flytende havvind, sier han.
Hansen selv har bakgrunn som direktør fra startuplaben Antler, og har vært med på å bygge merkevarer som Skandiabanken, BankAxept og Vipps.
– Min største oppgave nå er å sette meg ned sammen med våre industripartnere for å kartlegge hvilke problemer og muligheter som er viktig å tak i, sier Hansen.