PodMe-gründer Johan Strömberg

Lanserer podcastplattform som abonnement

Sverige-baserte PodMe har fått med seg Schibsted på laget, og vil kapre norske podcast-lyttere med abonnementstjeneste.

Publisert Sist oppdatert

– Det norske podcastmarkedet har eksplodert og vokser videre. I takt med at strømmetjenester for film, lydbok og musikk finne stadig nye brukere, øker også betalingsvilligheten for premium kvalitetsinnhold og god historiefortelling. Vi er derfor veldig glade for at vi endelig kan gjøre vår plattform tilgjengelig for norske podcastlyttere, sier Johan Strömberg administrerende direktør og grunnlegger av PodMe.

Schibsted eier 34 prosent av selskapet.

Kvalitetsfilter

Han mener at folk nå trenger et kvalitetsfilter, som kan hjelpe dem med å finne nye, gode produksjoner i flommen av innhold.

– Hvem som helst kan i prinsippet lage en podcast, men det betyr ikke at innholdet holder høy kvalitet, sier han.

Podme ble lansert i Sverige i desember 2017 og har bevist at konseptet fungerer. I Sverige har PodMe i dag titusentalls lyttere og vokser raskt, men ønsker av konkurransehensyn ikke å gå ut med eksakte lyttertall.

I Norge vil et abonnement koste fra 69 kroner i måneden. Da får brukerne tilgang til alle premiumpodcasts, et tilbud som vil doble seg i løpet av året. De største og viktigste podcastene som PodMe tilbyr er innen sjangrene true crime og dokumentarer.

Glad for å ha Schibsted på laget

– Schibsted investerte i selskapet for første gang i mai 2019, og eier nå 34 prosent. Vi er veldig glade for å ha Schibsted på laget, ikke minst fordi konsernet er langt fremme hva angår brukerbetaling som forretningsmodell. Sammen med Schibsted og andre strategiske partnere på innholdssiden vil vi fortsette å utvikle podcast-underholdning, med et tydelig fokus på kvalitet og populært innhold, sier Strömberg.

– Podme har et unikt tilbud i en mediekanal som vokser sterkt. Selskapet har tatt en sterk og imponerende posisjon i Sverige, og vi er glade for at norske brukere nå rett før sommerferien får tilgang til en reklamefri, brukersentrert plattform. Schibsted og våre mediehus er opptatt av å utvikle digital brukerbetaling og abonnement som forretningsmodell, og ser spennende synergier og muligheter for samarbeid, sier Rune Røsten, leder for Schibsted Growth i Norge.