exit

Lars (71) og Ellen (68) startet tech-selskap i 1988: Nå tar de exit

– Vi har aldri vært ute etter rask fortjeneste, sier gründer og medeier Lars Bjønnes.

Lars Bjønnes og Ellen Uttkleiv selger Mobitech til direktør for forretningsutvikling i DSD, Martin Økland og IT-sjef i DSD, Tormod Bø.
Publisert

Mobitech står bak løsningen som kobler bilskilt til betaling når man kjører ombord i norske ferger. I dag leverer de billetteringsløsninger for ferge, hurtigbåt og buss.

– Etter en rekke år og en fantastisk utviklingsreise for Mobitech, har vi kommet til at det beste for selskapet nå er å overlate Mobitech til nye eiere, og da falt valget på DSD, sier Lars Bjønnes og Ellen Uttakleiv, eiere av Mobitech.

Både Bjønnes og Uttakleiv som eier 50 prosent av selskapet hver, arbeider i Mobitech og begge skal etter hvert gå av med pensjon.

Nøktern og lønnsom

De siste 25 årene har de kun hatt røde tall på bunnlinjen i år 2000 og 2006. I 2021 var omsetningen på 29 millioner kroner, og resultatet etter skatt kom på fem millioner. De siste ti årene er samlet resultat etter skatt på 31 millioner.

– Vi har drevet nøkternt og ikke lagt ut på for stor fot.

Han forteller at det har vært et par beilere på døren opp gjennom årene.

– Vi har også hatt noen fra utlandet. Men vi ble skeptiske da vi oppdaget at de utenlandske aktørene ofte brukte gammeldags teknologi, sier Bjønnes: – Det var lite hensiktsmessig at vårt utviklingsmiljø skulle tilpasse seg teknologi som vi hadde lagt bak oss.

– Hvordan har en liten bedrift som deres klart seg i konkurransen i alle disse årene?

– Det er jo en relativt liten nisje dette her, men konkurrenter har vi hatt hele tiden. Uten å være størst, har vi prøvd å holde orden i huset og på det vi holder på med. Og så har vi nok vært litt tilpasningsdyktige også.

– Hvordan er det å gi fra seg kontrollen etter så lang tid?

– Man blir jo eldre, så det er helt greit. Tidspunktet føles riktig.

Han er komfortabel på at de som tar over har erfaring fra bransjen og vil styre klokt videre i et trafikkmarked som har vært preget av mange oppkjøp de siste årene.

– DSD kommer via omveier fra Norled-systemet, så de har delvis vært en kunde av oss. Jeg synes det er greit å gjøre det på denne måten her. De 8-9 ansatte i selskaper kommer nå inn i et større miljø.

– Har du noen tips til gründere som bygger selskaper i dag?

– Det er så avhengig av hva du vil at jeg vegrer meg for å gi råd. Det har vært greit å holde på som oss, men vi har ikke vært ute etter rask fortjeneste underveis heller. Det har vært et arbeid, og nå gir vi oss. Mer mystisk er det ikke.

Både Bjønnes og Uttakleiv hadde bakgrunn fra bransjen da de ble gründere.

– Vi delte kontor en periode. Ellen kom fra Rutebok for Norge som det het den gangen, de hadde laget elektroniske løsninger for trafikkselskapene slik at de kunne lage rutehefter. Ellen hadde svært god dialog med alle trafikkselskapene og kjente alle i miljøet, en virkelig nettverksperson.

– Ellen har vært like delaktig i dette som jeg.

Skal videreutvikle samarbeidet med kundene

DSD forteller at de tok kontakt med Mobitech fordi de ser et stort potensial i selskapet.

– Vi er veldig glade for at vår interesse for selskapet har resultert i at vi fremover skal få gleden av å være med på neste etappe av Mobitechs utviklingsreise, sier Martin Økland, direktør for forretningsutvikling i DSD.

Økland har også ansvar som styreleder i selskapene i DSDs eierportefølje som satser på teknologiløsninger innen reiseliv.

– Produktene Mobitech i dag leverer er teknologisk langt fremme. Vi ser frem til å skape nye løsninger, videreutvikle samarbeidet med kundene, og utforske muligheten for å ta steget ut mot det internasjonale markedet.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*