Aleksander Røe Strømshoved, Tellef Tveit, Emma Eriksson i Learnlink. Foto: Fartein Rudjord
Aleksander Røe Strømshoved, Tellef Tveit, Emma Eriksson i Learnlink. Foto: Fartein Rudjord

Learnlink henter 6,4 millioner: Etterspørselen tredoblet

Med friske millioner på bok, vil Learnlink hjelpe de som har havnet bakpå under hjemmeskole-tiden.

Publisert

Learnlink har de siste årene jobbet for å hjelpe elever som sliter på skolen ved å tilby digital leksehjelp. Selskapet har hentet 6,4 millioner kroner for fortsette veksten.

Eksisterende investorer, blant annet en av de største eierne i Noroff Education, gikk sammen med Mittas AS inn i runden på 4 millioner kroner, i tillegg til at selskapet også hentet 2,4 millioner fra Innovasjon Norge.

– Finansieringen hentes for å utvide teamet, slik at vi kan ta unna etterspørselen vi har opplevd den siste tiden. Den vil sikre viktig kompetanse som vil gi bedre løsninger for elevene vi hjelper, forteller medgründer i Learnlink, Tellef Tveit.

Selskapsinformasjon fra Caphub.io

LEARNLINK AS

Learnlink tilbyr tilrettelagt undervisning fra på nett for barn i grunnskolen og VGS. Learnlink utreder alle nye elever, og legger opp skreddersydde læringsplaner tilpasset elevens nivå og ambisjoner. Målet er at alle skal få læringsgleden tilbake.

Les mer om selskapet her

OSLO

Jonas Hyllseth Ryen

6-10

  • CONCHIS AS
  • JB VENTURES AS
  • PØLSEBODEN AS
Se hele selskapsprofilen

Gratis corona-hjelp

Coronatiden har vært spesiell for lekse-hjelp-selskapet.

– Vi er best i Norge på tilpasset undervisning på nett. Det ble veldig aktuelt da skolene stengte. Vi hjalp 2000 lærere med hvordan de skulle holde styr på klasserommet.

Selv om selskapet ikke hadde inntekter på lærerhjelpen, sier Tveit at de ble mer synlige.

– Det viste hvor viktig kompetansen var, og vi fikk spredt ordet om hvem vi var, og hva vi kunne tilby, forteller han.

I høst har selskapet hatt enorm vekst av nye kunder, både grunnet nedstengingen i vår, og de vedvarende tiltakene.

– Mange elever havnet bak da de ble sittende hjemme. I tillegg er det nå mange elever som blir sittende hjemme i karantene når de er snufsete eller har vondt i halsen. Og da skal de jobbe nesten alene, og kan fort slite litt ekstra. I tillegg til dette er det en ny læreplan som gjør det ekstra utfordrende.

Han påpeker at det ikke er lærerne på skolen sin feil at flere nå sliter.

– De gjør en kjempejobb, men det er vanskelig å få med alle.

Jungeltelegrafen

Og pågangen har økt kraftig med så mange hjemmesittere, forteller Tveit.

– Vi opplever nå at tre ganger så mange familier tar kontakt som på samme tid i fjor.

Learnlink hadde også i fjor et godt år, hvor de økte inntektene fra to til fire millioner.

– Veldig mange av de som bruker Learnlink, anbefaler oss videre til venner og bekjente, så vi øker sterkt via jungeltelegrafen.

Tveit forteller at selskapet ser for seg en tredobling i år.

Nå har Learnlink laget et nytt produkt rettet mot elever som nå blir sittende hjemme alene og jobbe med leksene.

– Under stengingen hadde vi gratis leksechat for alle elever. Nå har vi lagt en betalingsmodell på det. Et mer lavterskeltilbud til de som kanskje ikke trenger omfattende hjelp over lengre tid, men trenger litt nå og da, spesielt når de sitter hjemme alene.

Learnlink.-teamet: Jonas Hyllseth Ryen, Johannes Berggren, Aleksander Røe Strømshoved, Sigrid Skjønsberg og Tellef Tveit. Nederst til venstre: Emma Eriksson Foto: Fartein Rudjord
Learnlink.-teamet: Jonas Hyllseth Ryen, Johannes Berggren, Aleksander Røe Strømshoved, Sigrid Skjønsberg og Tellef Tveit. Nederst til venstre: Emma Eriksson Foto: Fartein Rudjord

Tjenesten har en månedspris på 500 kroner, og gir elevene mulighet til både å chatte med Learnlink-lærerne og booke videotime når man trenger det. Learnlink har også laget videoinnhold som lærer elevene programmering, ettersom dette nå er den del av læreplanen.

– Det er mye lavere terskel på det enn å bestille kontinuerlig hjelp. Og der den første tjenesten hjelper bra for de som har mistet motivasjonen til å gjøre lekser, og kanskje heller spiller dataspill, er den nye for de som jobber hardt, men likevel ikke føler at de får det til, forklarer Tveit.

Spent på koding

– Har dere hatt nok lærere til å møte etterspørselen?

– Da Norge stengte ned, var det mange studenter som mistet deltidsjobben sin. Så vi fikk en stor pågang av studenter som trengte en relevant deltidsjobb de kan gjennomføre på nett.

Nå er Tveit og teamet spent på skolehøsten.

– Vi ser at det er mange elever som har slitt ekstra med hjemmeskole. Samtidig er det en helt ny lærerplan som er en utfordring både for elever, foreldre og lærere. Og derfor har vi spesielt fokus på koding og programmering, for det er få lærere som vet hvordan de skal undervise i det. Målet vårt er å hjelpe alle elever som opplever utfordringer knyttet til motivasjon og mestringsfølelse denne høsten.