Leder for digitale kanaler i DNB, Tom Fredrik Lehrmann, og Lawbotics-gründer Merete Nygaard.
Leder for digitale kanaler i DNB, Tom Fredrik Lehrmann, og Lawbotics-gründer Merete Nygaard.

Lexolve inngår samarbeid med DNB

Oppstartsbedriften skal gjøre en «juridisk helsesjekk» av SMB-kundene til DNB.

Publisert Sist oppdatert

Denne uken får bedriftskundene til DNB tilgang til en «juridisk helsesjekk» via appen Puls. Tjenesten er levert av Lexolve (formelt Lawbotics), gründerselskapet til Merete Nygaard.

Lanseringen er første steg i et ferskt samarbeid mellom storbanken og oppstartsbedriften. De to utforsker nå flere muligheter sammen.

– I dialog med så mange oppstartsbedrifter, har vi sett at det er ganske mye administrasjon de ønsker bistand til. Vi kan gjøre ganske mye på økonomistyring. Med det som er rundt det andre, har vi ikke. Så vi har hele tiden lett etter hvordan vi kan få til rikere og riktigere tjenester til våre kunder via våre digitale kanaler. Da har vi hele tiden vært på søken, og kom i kontakt med Lexolve, forteller leder for digitale kanaler i DNB, Tom Fredrik Lehrmann.

Funksjonen som denne uken rulles ut i Puls-appen deres, beskriver de to som en slags MVP (minimum viable product), og det rettes mot en nøye utvalgt brukergruppe. Målinger gjennom sommeren blir avgjørende for det videre samarbeidet. Foreløpig er det ingen penger som bytter hender.

– Vårt formål er å gjøre det enkelt for små bedrifter å løse juridiske behov. Det er vår innfallsvinkel. I tillegg har vi tatt en bredere tilnærming til at vi må være flere som må få til den innovasjonen som må skje, for å skape den nødvendige tilgjengeligheten og jus for alle, sier Nygaard.

Gründeren sammenligner såkalt legaltech med fintech, men mener jus-siden ligger 10 år bak.

– Det er masse likhetstrekk. Det er gjennomregulert, men er i ferd med å åpne opp nå, slik finans har gjort med PSD2, sier Nygaard.

Selskapsinformasjon fra Caphub.io

LAWBOTICS AS

LAWBOTICS AS har utviklet en skytjeneste kalt Lexolve, som skal lukke gapet mellom juridisk kunnskap og juridisk behov. Lexolve skal gjøre det enklere for ansatte og juridiske fagpersoner å drive sin virksomhet.

Les mer om selskapet her

OSLO

Merethe Nygaard

6-10

  • NYGAARD VENTURES AS
  • H ASCHEHOUG & CO W NYGAARD AS
  • AUSGARD AS
Se hele selskapsprofilen

Avgjørende forventningsstyring

Selv om DNB har en noe brokete historie med startups, sist med Renteradar, avviser Nygaard at hun var skeptisk til å inngå denne avtalen. Hun har selv vært forretningsadvokat i Wiersholm, og har rådgitt startups og gründere om hvordan de bør forholde seg til store selskaper.

– Jeg har veldig tro på at man gjør gode avklaringer fra start. Det er begge sitt ansvar, men særlig det store selskapet. Jeg kommer til å gjøre feil jeg også, selv om jeg har advokatbakgrunn, men jeg har en klar tanke om hva vi skal dele og ikke, og hvor mye du skal gi, sier hun.

Samtidig påpeker hun at store selskaper kan ta andre strategiske valg enn startups regner med, og at dette er noe man som liten aktør ikke kan påvirke i særlig grad.

– Det er en sannhet du bare må forholde deg til. For min del betyr det at vi ikke bruker så mye ressurser på dette. Det er et kjempespennende prosjekt, men vi holder igjen på hvor mye vi skal investere i det, fordi det kan hende det ikke blir noe av senere. Men jeg tror det vi lærer av det, er verdt det i seg selv. Jeg håper selvsagt at det går bra, og at vi kan fortsette å samarbeide. Men vi får se. Den forventningsstyringen er viktig fra start.

Øvelse gjør mester

I dette tilfellet har Lexolve og DNB en felles interesse av å gjøre det enklere for små bedrifter å drive, forteller Nygaard.

– Vi fra jus-siden, de fra bank-siden. Målet sammenfaller i større grad enn når jeg for eksempel snakker med jurister, da det handler om å gjøre de mer effektive.

Lehrmann stemmer i.

– Man må finne en idé sammen, som man kan stole på at man kan teste ut på en god måte, og man må være omforent om ambisjonsnivået. Det må være en god avklaring på disse tingene tidlig.

– Men dere har samarbeidet med startups mange ganger, ikke alltid med like stort hell. Hvorfor skal det fungere bedre nå?

– Øvelse gjør mester. Vi har hatt en del tester underveis, og det er ikke alltid det går. Det er viktig med en tydelighet innledningsvis. Når forventningsstyringen fra begge parter er veldig omforent, da er det mye enklere å fortsette, sier Lehrmann.

Rettelse: DNB har ikke hatt et samarbeid med Renteradar, slik man kunne få inntrykk av i en tidligere versjon av denne saken. Les mer om klinsjen mellom DNB og Renteradar i E24.

Powered by Labrador CMS