Kjøkkenet skal lage mat på vegne av utvalgte restauranter, kun beregnet for take away. En av de første restaurantene om bord er Pacific Poke i Oslo.
Annonse
– Etter tusenvis av samtaler med restauranter vi har jobbet tett med de siste 18 månedene, har vi sett en økende friksjon som følge av veksten i take away, sier Livly-gründer Jonas Stokke.
Han utdyper:
– Å drive take away fra et kjøkken designet for restaurantdrift kan være krevende, og restaurantene møter også begrensninger med tanke på hvor langt de kan levere.
Annonse
Annonse
Livly har så langt ansatt fire kokker som forbereder maten nøyaktig likt som i restaurantene, og kunder kan gjøre en bestilling via Wolt, Foodora og Just Eat.
Når en kunde gjør en bestilling og Livly-kjøkkenet ligger nærmest, går den dit, foklarer Stokke videre. Han mener det vil gi en raskere levering av ferskere mat.
Tjenesten ble også lansert i Danmark like før pandemien traff Norden.
– Corona fremskyndet planene om å lansere et "cloud kitchen", sier Stokke.
Annonse
Nå har de åpnet sitt første kjøkken på Grünerløkka i Oslo - og er allerede i gang med planleggingen av tre nye lokasjoner i hovedstaden, ifølge Stokke.
I ett Livly-kjøkken kan de lage mat for opptil fem ulike restauranter.
Annonse
– Vi har siden starten brakt kunder inn døren på restauranter, og nå kan vi også bringe rettene deres ut til folket, og la restaurantene ekspandere uten risikoen og kostnadene knyttet til å sette opp en ny restaurant, sier Stokke videre.
I Norge har også oppstartsselskapet To Ghost kastet seg på trenden, og Shifter erfarer at Askeladden & Co også er blant dem som snuser på konseptet.
I en epost til Shifter skriver partner Martin Schütt:
«Vi ønsker ikke å kommentere på det p.t., utover at vi kontinuerlig jakter forretningsmodeller der vi kan gjøre noe bedre for kunden og samtidig tjene penger på det, og observerer at ulike cloud kitchen-modeller sprer seg.»
Norgessjef i Wolt, Elisabeth Stenersen, gleder seg i hvert fall over at konseptet har nådd Norge. Det finske matlevering-selskapet entret det norske markedet i fjor.
– Det som er interessant med "ghost kitchen" er at du tilrettelegger helt for levering av mat. For mange restauranter handler det om å legge til levering, men de er ikke nødvendigvis tilrettelagt for det, sier Stenersen og eksemplifiserer:
– I noen restauranter er det for eksempel litt dårligere å komme til for et bud, og de har kanskje ikke stort nok kjøkken - og når det "peaker" i restauranten, så kan det være vanskelig å levere ut mat. Det er klassiske problemstillinger, sier Stenersen.
Norgessjefen tror vi bare vil se mer og mer av dette konseptet her hjemme.
– Dette er trenden i andre land, og jeg tror dette kommer med stor styrke også i det norske markedet, sier Stenersen.