LOGISTIKK
Logistikk-rakett kan tredoble kundemassen med én avtale
Den hurtigvoksende logistikk-startupen Profrakt tar over fraktansvaret for landets største leverandør av handelssystemer.
Mystore har på et tiår blitt landets største leverandør av handelssystemer for både nett- og fysiske butikker, og ble i 2017 kjøpt opp av Visma. Omkring 1600 nettbutikker bruker løsningen deres.
Det stadig voksende antallet kunder ga nye muligheter, og etter oppkjøpet i 2017 inngikk selskapet en fraktavtale med Postnord, som gjorde at de kunne legge til shipping i sin produktportefølje.
– Det var gunstig for våre kunder, og ble godt mottatt. Men nå har markedet merket at det er kjempelurt, og det er nå utallige alternativer der ute. Vi som handelsleverandør har brukt mye tid på det, og det har tatt bort fokus. Så kom det en fyr fra et selskap i Oslo, som mente at vi kunne få til noe sammen, sier daglig leder Lars Jakobsen i Mystore.
Mannen han viser til var Alf Kristian Amundsen, medgründer og daglig leder i Profrakt. Shifter har nylig omtalt selskapet som et av de viktigste i utformingen av fremtidens frakt og logistikk.
Tidoblet omsetningen i fjor
I korte trekk er ambisjonen til Profrakt å gjøre alt som skjer bak disken i nettbutikken (lager, logistikk, bestilling osv.). Blant annet tilbyr selskapet en løsning der kunden selv kan velge logistikkleverandør, blant en rekke partnere. Dette produktet ble utviklet i 2021, etter at de hadde gjort en analyse av markedet for tredjeparts fraktleverandører. Resultatet ble en løsning med stor grad av automatisering knyttet til såkalt EDI, som i bunn og grunn er digitale løsninger som skal gi kontroll over bedrifters sendinger og transport.
Hittil har Profrakt fått omkring 600 kunder på plattformen sin, og i fjor tidoblet selskapet omsetningen til 49 millioner kroner. Etter hva Shifter forstår har veksten ikke avtatt i år.
En fersk enighet mellom Jakobsens Mystore og Amundsens Profrakt har potensialet til å tredoble kundemassen til sistnevnte, nærmest over natta, ettersom de nå tar over hele logistikkoperasjonen.
– Kundene må få velge de løsningene de vil selv, sier Jakobsen om overhendingen.
– Vi har kunder som har fra null i omsetning og opp til 100 millioner kroner, med én eller flere fysiske butikker og nettbutikker i samme løsning. Felles for dem er at shipping er en betydelig kostnad. Det å sette seg ned og forhandle og vite hvor gode priser man har, og å bruke tid på å forstå disse komplekse matrisene, er krevende. Her kan vi forenkle.
Søkelys på kostnader
Han mener Profrakt, med sin teknologidrevne metode, er godt posisjonert i dette markedet. Amundsen sier seg naturlig nok ikke uenig.
– Vi har fokusert på dette fra starten av, og vi har på veldig kort tid tatt en ledende posisjon i markedet.
– Men storsatsingen kommer parallelt med dyrtid, som betyr innsparinger og mindre netthandel for mange. Hvordan påvirker det?
– Enkeltbutikker opplever et betydelig press på marginene, noe som gjør det enda viktigere å ha gode avtaler. Vi ser færre etableringer i markedet, og flere av de bittesmå sliter og må gi opp. Men aktører som har drevet lenge, merker det også. Så fokus på kostnadssiden er enormt viktig. Vi ser ingen store utslag i handelen hos oss ennå, men mange vil nok kjenne på de økte kostnadene, mener han.