inzpire.me-gründer Marie Mostad og
inzpire.me-gründer Marie Mostad og "Client Partner" Marie Nordli-Mathisen skal sammen bygge opp London-kontoret.

London calling: inzpire.me-Marie har lagt gullplanen. «Grenser for hvor mye mer vi kan vokse i Norge»

Gründer Marie Mostad vil gjøre det britiske markedet til en audition før USA. Nå har hun flyttet til London og frykter verken å være "hands off" i Norge - eller Brexit.

Publisert Sist oppdatert

Reisen til London med ankomst denne uken, startet på et strategiseminar for cirka fire måneder siden. Øverst på agendaen sto "nye markeder". Teamet hadde i forkant forberedt analyser med data på de ulike alternativene, men konkluderte raskt: "En av de viktigste faktorene for å lykkes, er å ha med seg flinke folk".

Selskapet bak den stadig større influenser-plattformen lyste derfor ut salgsstillinger i opptil flere markeder og lot potensielle kandidater avgjøre, og etter kort tid dukket gründer Marie Mostads nåværende UK-makker opp:

inzpire.me

  • Kobler merkevarer med influencere som lager autentisk innhold av høy kvalitet i sosiale medier
  • Selskapet ble stiftet i 2016 av Mats Lyngstad og Marie Mostad.
  • Er i dag 30 ansatte fra ti land: Norge, Sverige, UK, US, Finland, Ukraina, Litauen, Latvia, Frankrike og Sør-Afrika
  • Hentet i fjor 12 milioner kroner i en runde ledet av Schibsted. Hentet i 2017 8 millioner kroner fra blant andre SNÖ Ventures.
  • Omsatte for NOK 947.000 i 2017 og for NOK 6,3 millioner i 2018.
  • Gründerne eier i overkant av 50 prosent av aksjene i selskapet.

London-bosatte Marie Nordli-Mathisen. Hun er nå ansatt som "Client Partner" i i inzpire.me og har tidligere jobbet med salg i Tyskland, Østerrike, Sentral-Europa, UK og Irland.

– Marie er en helt rå dame, og da vi ansatte henne, ble det bestemt at vi skulle satse på UK i første omgang. Vi har fremdeles en "shortlist" med land som vi tenker å gå til senere, men det er kapitalkrevende, og så ønsker vi å teste go to marked-strategien vår her før vi ruller den ut i flere markeder, sier Mostad på telefon fra London.

– Hva er strategien?

– Vi har ansatt Marie, og det kommer i første omgang til å være et "one man-show". Når vi begynner å se de første kundene og casene, som vi kan bygge videre på, ønsker å vi å utvide teamet her borte.

– I tillegg til at UK er et viktig marked for oss, så bestemte vi at jeg skulle dra over sammen med Marie, primært for å snakke med investorer, men også for å bidra på salgssiden, sånn at hun ikke er helt alene i starten. Det kan være litt tøft.

– Hvor viktig er det at også du drar over?

– Jeg håper jo det viser seg å være veldig viktig, men det er klart at i et selskap i vår fase, som nå ser for oss en A-runde, så mangler vi vekstkapital i Norge. Vi har lenge visst at en sånn runde må hentes utenfor Norge.

– Hvorfor var timingen god, akkurat nå?

– Vi har hatt et veldig godt år i 2019, mye har klaffet, og jeg tror UK kan være en slags audition til USA, selv om også UK er et krevende marked. Du skal ikke komme over hit med for mange ubesvarte spørsmål og ting du må teste. Du må egentlig ha oppskriften klar, og det føler jeg vi har fått etter 2019.

– Hva måtte være på plass?

– Fra en som satt med CFO-ansvaret frem til juni, kan jeg anbefale å tenke på om man bør ansatte en egen CFO før man begynner på en slik prosess. Heldigvis hadde vi en CFO på plass når vi satt i gang, og det har vært veldig bra, for det er utrolig mye knot. Blant annet med selskapsregistrering og enda verre; bankkonto, regnskapsfører, nytt regnskapssystem, og så skal du finne ut hvordan du skal lønne folk her borte, og det er i det hele tatt mye å ta hensyn til, en stor jobb.

– Hva var mindre viktig at var på plass?

– Vi har allerede hatt kunder i UK, preppet noen kundecaser, og vi har gjort en del PR for å bygge awareness i forkant, men også prøvd i størst mulig grad å booke møter til når vi faktisk er her. Jeg tror det å møte folk "face to face" gir mye bedre resultater enn et telefon- eller Skype-møter. Vi har jo opplevd at kunder bare ikke møter opp til video-konferanser.

– Hva annet overrasket deg i prosessen med å forberede flytting?

– Blant annet hvor mye det har å si om den som ringer og gjør "cold calls" har britisk aksent. Vi hadde en amerikaner hos oss som gjorde den jobben, men sto bare og stampet til slutt. Jeg snakket med en annen startup om dette, og de lurte på hvor han var fra. Det var da jeg lærte at du må ha britisk aksent.

– Så han fikk en ny jobb internt, og så ansatte vi en fra UK som gikk inn i den rollen.

– Fordi denne personen snakket "riktig"?

– Nei, ikke bare det. Vi lette etter en person fra UK uansett. Det gir mange andre fordeler, å ha en person som kjenner markedet og kulturen. Vi sitter i lille Norge, et land langt oppi nord, og da må man bruke litt tid på å sette seg inn i markedet og forstå hvordan ting gjøres i det landet. For det kan være bitte små detaljer, som at det i dette landet er viktig å møte en person "face to face" eller at det er viktig å formulere eposter på den og den måten.

– Unikt for UK?

– Nei, det ser vi også i Tyskland, Frankrike og Sverige. Du tenker for eksempel at i store land som Tyskland og Frankrike bør engelsk gå fint, og det gjør jo det, men om du får noen resultater er noe helt annet, og det er viktig for oss. Da må man rett og slett tilpasse seg de referansene.

– Hvordan blir det å være "hands off" det som foregår i Norge?

– Jeg ser jo på meg selv som ganske mobil rent geografisk, og så har det alltid vært viktig for meg å være der det gir mening for selskapet at jeg er. Det er også andre gangen jeg flyttet for inzpire.me. Jeg flyttet fra Boston til Norge fordi jeg skjønte at det var lurt at vi satt i samme rom.

Mats Lyngstad og Marie Mostad er gründere av tjenesten inzpire.me. Foto: inzipre.me.
Mats Lyngstad og Marie Mostad er gründere av tjenesten inzpire.me. Foto: inzipre.me.

– Så for meg er dette en slags "del to". Dessuten har jeg kjent på en helt ny følelse i 2019. Jeg opplever nå at selskapet er mindre og mindre avhengig av meg.

– Utelukkende en god følelse?

– Ja. Det er en ganske tung bør å bære for en gründer hvis du føler at alle prosesser begynner med deg, og hvis ting stopper opp hvis du ikke er der fysisk.

– Hva er risikoen ved å flytte til London?

– Det krever jo kapital, og får du ikke til noen ting, har man kastet penger ut, uten at det kommer noe tilbake. På en annen side så hadde alternativet vært å investere de pengene i Norge, og vi har på en måte kommer til en punkt nå hvor det er grenser for hvor mye mer vi kan vokse i Norge.

– Vi har jo større ambisjoner enn å bli et hyggelig medium-stort selskap i Norge, og sånn sett har dette alltid vært planen.

– Hvilke råd hadde du fått?

– Jeg har blant annet fått tilbakemeldinger fra andre norske gründere om at det å gå inn i USA er enormt kapitalkrevende. Mange opplever at de kaster penger inn i et stort hull og ikke får utrettet noe i det hele tatt. Sånn sett tror jeg UK er mye mer overkommelig og en god test på om du har noe i USA å gjøre.

– USA er fortsatt planen, men tidspunktet har nok endret seg litt. Det er også veldig få tilbydere av det vi leverer i Europa, og det er positivt for oss at vi klarer å ta det europeiske markedet først. Du får jo som gründer fort litt Silicon Valley-griller i hodet, men jeg tror det er sunt å løsrive seg litt fra det og se på internasjonal ekspansjon helt objektivt.

– Når har dere lykkes med UK-prosjektet?

– Vi har blitt veldig gode på KPI-er, så jeg vet akkurat hva jeg skal levere på. På et eller annet tidspunkt er målet at UK-prosjektet skal gå break even, og at vi har mange kunder og at disse kommer tilbake. At vi rett og slett har så mye å gjøre her, at vi er nødt til å ansatte flere her. En naturlig vekst.

– Hvilke tall er det snakk om?

– Først og fremst skal jeg hente en A-runde. Det er et veldig tydelig mål for min del. Og så har vi som mål at 50 prosent av inntektene våre i slutten av 2020 skal være utenfor Norge. I dag investerer vi i UK og Sverige, men vi har kunder i ti land.

Marie Mostad utenfor BBC hvor hun både har gjort tv- og radiointervjuer i den siste tiden.
Marie Mostad utenfor BBC hvor hun både har gjort tv- og radiointervjuer i den siste tiden.

– Hva blir den største forskjellen på ha kunder i UK og å være fysisk til stede?

– Forhåpentligvis at det går raskere og at vi ser høyere konverteringer og høyere gjenkjøp. Vi har sett en enorm utvikling på kampanjestørrelser de siste fire årene, og vi har blitt fortalt at budsjettene i UK typisk er 5 ganger så store som i Norge.

– Hva kan bli utfordrende?

– Alt er utfordringer. Vi må få booket masse møter, få inn nye kunder og samtidig vekke apetitt hos investorer og lukke en runde slik at vi kan satse videre.

– Og hvis alt dette går bra, må vi ansatte og for første gang prøve å ta med oss noe av den gode kulturen vi har klart å bygge i Oslo, over hit. Det er noe jeg tenker på mye på. En ting er å bygge kultur i en liten, "close" familie, men det å skalere kultur, tror jeg kan bli en utfordrende. Vi kommer fortsatt til å ha en startup-mentalitet selv om vi blir mange mennesker.

– Hvordan jobbe for å beholde den?

– Vi tar utgangspunkt i Oslo. Vi har allerede ansatte andre steder, men de tilbringer en del tid i Oslo og tar med seg den kulturen til sine kontorer. Jeg tror det er den beste måten å gjøre det på.

– Hva tenker du om Brexit?

– Jeg bodde jo i USA når Trump ble valgt til president, så det er på en måte kuriøst å være her når det er Brexit. Når det er sagt, tror jeg norske politikere har god kontroll på hva de skal gjøre uavhengig av et utfall. Jeg tror de er rigget for et hav av muligheter. Det å være nordmann i et norsk selskap i UK, tror jeg ikke kommer til å endre seg noe veldig.

– Vi har jo tenkt at jeg i verste fall må reise hjem, men jeg tror ikke det vil skje. I så fall må vi jobbe fra Oslo, noe som er greit, og jeg ville kanskje vært mer stresset om jeg var et hardware-selskap, tror jeg.

– Hva har du fått ut av BBC-opptredenene i det siste?

– Det har kommet en del forespørsler, og det er jo veldig gøy. Også er det veldig gøy at et norsk selskap plutselig har blitt en go to-aktør for alle spørsmål om sosiale medier. Jeg har nå uttalt meg om alt fra Maghan og Harry til Love Island og Influencer Marketing generelt.

– Hva er tidshorisonten din i London?

– Seks måneder. Vi jobber veldig kvartalvis, så i første omgang skal vi vurdere Q1, men vi kommer til å fortsette i Q2 også.

Powered by Labrador CMS