Lot seg ikke stoppe av corona: Lanserte online demoday
VIS i Bergen flyttet sin årlige demoday digitalt.
– VIS er et akronym for Vestlandets Innovasjonsselskap, og fungerer som en tilrettelegger mellom startups og akademia, samt at de er et kontorfellesskap for oppstartsbedrifter.
Årlig arrangerer de en såkalt demoday, hvor regionens tidligfase oppstartsselskaper kan vise seg frem for lokale investorer.
I år har arrangementet vært truet av coronakrisen, men ved hjelp av en rekke lokale partnere, klarte de å lage en digital versjon, og dermed så demoday.no dagens lys.
I tillegg til at de kjørte en livesending, kan investorer nå få en digital oversikt over selskapene, deres videopitcher, samt en investorpresentasjon.
– Demoday har de siste årene vært i et standard format. Maks 200 stk i auditoriet og maks 50 selskaper som kan vise seg frem. I år skulle vi gjøre det samme, men vi fikk ikke gjort det på grunn av Covid-19, dermed snudde vi oss rundt og gjorde det digitalt, sier Ove Gjelsvik, som er prosjektleder hos VIS.
Han forteller at alle de eksisterende samarbeidspartnerne og sponsorene var positive og stilte opp. I tillegg gjorde de litt research blant investorene om hvordan formatet skulle være.
– Vi fikk inn mange gode innspill, og fikk også tilbakemelding om at en digital versjon passet bra ettersom de satt hjemme allikevel, sier han.
Foreløpig har 18 selskaper registrert seg på siden demoday.no, men Gjelsvik regner med rundt 30 selskaper vil være der innen kort tid.
Siden er ikke åpen for hvem som helst. Det skal kun være investorklare selskaper.
– Hva vil det si?
– At de har formalitetene i orden og er klare for å kjøre en emisjon, samt at de har materiell som viser at de har ting i orden.
Han forteller at siden har hatt om lag 500 besøkende og at det er blitt booket flere møter mellom startups og investorer.
I tiden fremover skal de planlegge hvordan de kan utvikle konseptet videre.