Gründer og CEO Ken Villum Klausen i Lunar gjør seg klar for å erobre Norge. Foto: Presse

Lunar sikter mot stjernene med «betal senere»-løsning på alt

«Kjøp nå – betal senere» er konseptet som har tatt svenske Klarna ut i verden. Når danske Lunar nå skal erobre Norden ønsker de å ta det et skritt videre.

Publisert

Den danske digitalbankutfordreren Lunar har så langt vært kjent for en relativt enkel mobilbank som tilbyr bare kort og konto. Det har likevel gitt dem omtrent 200.000 kunder i Norden, hvorav 40.000 i Norge.

Etter at selskapet fikk dansk banklisens i 2019 har banken satt seg nye og litt mer hårete mål.

- Om vi fortsetter slik vi gjør i dag, så har vi én million bankkunder i Norden om halvannet år, sier gründer og daglig leder Ken Willum Klausen på video fra hjemmekontoret i København.

- Men vi identifiserer oss selv mer som en finansiell superapp, enn som en typisk bank, sier han

Selskapet har hatt et hektisk år etter at banklisensen kom på plass, og den «krones» på en måte neste uke når banken lanserer en egen «kjøp nå – betal senere»-løsning i Danmark. Selv om Klausen ser på Klarna som et skandinavisk fintech-forbilde, på grunn av det Siemiatkowski og Co har oppnådd internasjonalt, avviser han at Lunar prøver å komme med en Klarna-kopi.

- Klarna har bygget seg opp med «pay later» på e-handel. Vi er banken – vi har alle dine transaksjoner. Dermed kan vi tilby på «pay later» på hele ditt finansielle liv, ikke bare det du har kjøpt på nett, sier Klausen til Shifter.

- For oss er betal senare også om du har vært på supermarkedet og handlet til barnebursdagen eller om du plutselig har fått en uforutsett utgift, som et tannlegebesøk, fortsetter han.

Ønsker ikke å vokse ut av Norden

Kjøp nå, betal senere-løsningen er bare en av flere utvidelser i banktilbudet Lunar tar med seg når selskapet skal erobre Norden og ta seg an det norske markedet for alvor.

- Vi skal være en nordisk bank og har ikke noe ønske om å vokse utenfor Norden. Hvorfor skulle vi det? Norden er det mest lønnsomme bankmarkedet i verden, sier Klausen og fortsetter:

- Inntjeningen per kunde er langt høyere i Norge enn i de andre nordiske landene, så selvfølgelig vil vi være til stede i verdens mest lønnsomme bankmarked.

Dermed skal Lunar i løpet av de nærmeste månedene ansette omtrent 20 personer og bygge et skikkelig norgeskontor i forkant av det utvidede tilbudet lanseres i Norge etter nyttår.

- Skal vi være til stede i Norge, må vi ha norske kolleger. Akkurat som Danmark og Sverige har Norge har sine spissfindigheter på det finansielle området, BSU-konto for ungdom, Vipps og så videre. Slike ting må man ha kontroll , sier Klausen.

Investorene har troen

At investorene har tro på planen er åpenbart. Nylig ble det kjent at Lunar fikk inn 40 millioner euro, cirka 438 millioner kroner i en serie C-runde. Det var den tredje store investeringsrunden på drøyt et år. I august i fjor fikk selskapet inn 26 millioner euro og i april, midt under koronakrisen, fikk selskapet inn ytterligere 20 millioner euro.

- Første gang en startup henter penger, kan det nok være mulig «to sell a dream», men i runde tre og fire er det kun prestasjon som gjelder.

- Investorene har tro på oss fordi vi gjør det bra på kundevekst og inntjening per kunde.

Sistnevnte eksemplifiserer Klausen med produktlanseringen fra august i år. Da begynte Lunar å tilby bedriftskonto for SMB-markedet i Danmark. For 265 euro, cirka 2800 kroner, per år får bedriften blant annet avgiftsfrie betalingskort og mulighet til å opprette flere konti uten avgift og gratis integrasjon til erp-systemer.

- Etter at vi lanserte det i august, har nesten 60 prosent av alle nystartede selskaper i Danmark valgt bedriftskonto fra oss, forteller Klausen, og legger til.

- Vi har foreløpig en payback på 14 dager, det vil si etter to uker er et nytegnet bedriftskonto lønnsomt for oss.

Fire like store inntektskilder

Bedriftskonto er bare et av fire ben Lunar har tenkt å stå på. De andre tre er: Finansielle produkter (lån, kjøp nå betal senere, kassekreditt), Premium-kort og Interchange – det vil si at Lunar får penger tilbake fra Visa hver gang en bankkunde bruker kortet til å betale med.

- Disse fire er omtrent like store inntektskilder. Når vi ser på virksomheten i Danmark er vi lønnsomme på kundenivå, sier Klausen og forteller ikke uten stolthet at da JP Morgan for en tid tilbake laget en global fintechbibel ble Lunar løftet frem på som et eksempel på en god finansiell modell for å bli lønnsom.

Et schizofrent bankmarked

Du har i tidligere intervjuer snakket om «det schizofrene nordiske bankmarkedet». Hva mener du med det?

- I andre land har man ofte flere banker, en for innlån, kredittkort i en annen og boliglånet i en tredje. I Norden har vi typisk en dominerende bank, som tilbyr alt. Der er jo derfor de er så lønnsomme.

- Samtidig er det slik at spør du en dansk eller nordmann om de er fornøyde med sin bank, svarer de ofte nei. Følger du opp med å spørre om de har vurdert å skifte er svaret også nei.

- Så vi har ekstremt lønnsomme banker, med til dels misførnøyde kunder i det teknisk mest utviklede bankmarkedet i verden. Likevel finnes det ikke noen store internasjonale konkurrenter. Ingen Deutsche Bank, ingen HSBC og så videre. Det er schizofrent.

At det likevel har vokst frem lokale utfordrerbanker som Bank Norweigan, Monobank, Easybank og andre mener Klausen heller ikke er et problem for Lunar.

- De har vært fokusert på utlån. Vår hovedfokus skal ikke være å låne ut penger. Det er dyrt og tar lang tid å bygge seg opp, sier han.

Heller ikke de nye boliglånsdrevne digitalbankene Bulder, Hilmla og Nybygger.no trenger å føle seg umiddelbart truet av danskene. Heller ikke boliglån vil stå på menyen til Lunar med det første.