Markedsføring
Lyll skal gjøre det enklere for små bedrifter å annonsere i hele Europa
Oppstartselskapet mener det er for tungtvint for små og mellomstore bedrifter i dag. Nå jobber de for å overbevise mediebedriftene om løsningen.
– Per i dag kan ikke små og mellomstore bedrifter annonsere i nettaviser uten å betale veldig mye for det. Vi skal gi disse bedriftene mulighet til å annonsere i over 5000 nettaviser i Europa. Minstebeløp er 500 kroner for å kjøre en annonse og kost per tusen visninger blir omtrent som i sosiale medier, sier Camilla Frydenbø, gründer og daglig leder i Lyll.
Frydenbø forteller at er tungtvint for små og mellomstore bedrifter å annonsere i nettaviser per i dag.
Hun har 25 års erfaring fra markedsføringsbransjen. Nå har hun satt sammen et team med mål om å endre hvordan små og mellomstore bedrifter bruker sitt annonse-budsjett.
Lyll har laget en selvbetjeningsløsning for annonsører, der bedriftene laster opp annonser og velger hvor og når de skal publiseres.
– Mediene har mistet markedsinntekter til sosiale medier. Vi prøver å flytte penger fra sosiale medier og big tech og tilbake til nettavisene, sier Anders Hop, økonomisjef i Lyll.
– Facebook går nedover og ikke alle er klare til å flytte pengene over til Snapchat og Tiktok. Nettaviser er en sutalaus kanal, der annonser kan gå over tid, sier Ørjan Grotle, nestleder i Lyll.
Flere selvbetjeningsløsninger
Per i dag finnes det ulike selvbetjenings-løsninger for annonsemarkedet. Schibsted og Amedia har hver sine annonse-løsninger for avisene innenfor konsernene, men ikke på tvers. Amedia er den største avisutgiveren i Norge og utgir blant annet 89 lokalaviser.
– Vi heier på løsninger som kan forenkle kjøpsprosessen til annonsører inn til redaktørstyrte medier. Vi har selv utviklet en selvbetjeningsløsning «Vise» som mindre bedrifter kan benytte når de annonserer i de over 100 avisene til Amedia, sier Hilde Norddal, konserndirektør Amedia salg og marked.
I tillegg har de sammen med Aller Media etablert Markedsplassen gjennom fellesforetaket Diar, der Aller og Amedia eier 50 prosent hver.
– Det er vår selvbetjenings-plattform for større kunder, direkte eller gjennom byrå, sier Norddal.
Høyere tillit
Frydenbø trekker frem at nettavisene er viktig for merkevarebygging.
– Redaktørstyrte nettsteder tar vi seriøst, og vi har mye høyere tillit til nettavisene enn sosiale medier. Denne tilliten smitter over på merkevaren din, sier Frydenbø.
Frydenbø forteller at det i dag er et problem at medieselskaper får useriøse annonser på sine nettsider. Det har blant annet vært eksempler på rene svindelannonser, opplyser hun og viser til eksempel fra CNN.
– Da vil vi heller tilby våre kvalitetssikrede annonser på disse annonseplassene, sier Frydenbø.
Hun og kollegene jobber nå med å overbevise medieselskapene om at løsningen deres er en god idé.
Lyll deltar i Innovasjon Norges program for tech-bedrifter, TEA (Teach Executive Accelerator program) og har jevnlig tilstedeværelse i London.
– Norge blir som et testmarked, fordi det er så lite. Storbritannia er veldig interessant, sier Frydenbø og viser til daglige lesertall på over 20 millioner brukere for hver av de fem største nettavisene i Storbritannia.
Myk lansering
Lyll hadde en stille lansering i sommer og har nå 150 bedrifter som har opprettet en konto.
– Vi har for eksempel en kunde i oljebransjen som har kjøpt annonse som ble publisert i nettaviser i både Norge, København og Aberdeen - gjennom å bare publisere en annonse på vår plattform på to minutter, sier Frydenbø.
Målgruppen er bedrifter som ønsker å bruke rundt 20.000 kroner på markedsføring gjennom løsningen i året.
Forretningsmodellen til Lyll går ut på at de vil ta en prosentandel av annonsekronene, men vil ikke si noe om hva andelen ligger på av konkurransehensyn.
De omtaler det som en «serviceavgift». Å ha konto hos selskapet er gratis per nå, men frem i tid kan det bli betalt abonnement med flere tjenester, som for eksempel utarbeiding av annonser laget av AI.